Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Företagare5
MEDLEM

Instrument som musiker

Hej! Vilket konto bokför jag en inköpt gitarr på som musiker? Enskild firma,

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Ett gitarrköp för dig som musiker borde vara antingen en anläggningstillgång/inventarie på konto 1220 eller en korttidsinventarie på konto 5410. Hänger på vilken redovisningsprincip du använder och den ekonomiska livslängden på gitarren (som ju kan vara lång).

Använder du K1 eller förenklingsregeln i K2 så är jag osäker på om du kan göra något annat val än direktavskrivning eller 5 års avskrivning.

I övriga redovisningsprinciper så kan du välja längre avskrivning utifrån den beräknade ekonomiska livslängden, men även ta ställning till om du vill lägga den som en korttidsinventarie om inköpspriset är lägre än 0,5 basbelopp.

//Carina

Företagare5
MEDLEM

Instrumentet ska bara användas på scen, inte säljas vidare. Det är kontantmetoden. Jag tror 1220 då för mig kanske och direkt avskrivning. Jag har inte förstått det här med att skriva av lite per år, så vill helst inte krångla med det utan bara skriva av nu som ett inköp. Är inte bekant med K1 eller K2

Det hänger lite på vad instrumentet kostat.

Gör du en direktavskrivning så bokför du inte på konto 1220 utan du lägger det på kostnadskonto 5410. Konto 5410 innebär inte att det är något som ska säljas vidare utan det är ett konto för kostnader i ditt eget bolag. Saker som säljs vidare bokförs på ett konto som börjar på 4.

Företagare5
MEDLEM

Den kostade 6995 och kommer inte säljas vidare. 

Företagare5
MEDLEM

Man kan inte bokföra på 6991, övriga externa kostnader?

CarinaEsp
CHAMPION

Kan och kan, det är ju du som väljer.

Eftersom det är en inventarie av mindre värde så hör den hemma på 5410, alternativt 5400 om du har en förenklad kontoplan.