Hej,
Jag får intäkter från youtube/google irland. De sätter automatiskt över pengar till mitt konto så jag får inget papper, kvitto, faktura eller något utan allt sköter sig själv. HUR bokför jag detta här i vismas bokföringsprogram? Jag vill ta med momsen osv så att det går att göra momsdeklaration här i programmet. Jättetacksam svar som är beskrivet på enkelt sätt 🙂
Hej
Då intäkter från youtube och google räknas som momsfria intäkter som man får från ett annat EU land så skall man inte redovisa någon moms på detta.
Intäktsbeloppet skall dock tas upp i momsredovisningen i ruta 39.
Bokföringen av dessa intäkter blir på följande sätt
Något underlag krävs dock för detta. Skulle tro att du kan få fram en sammanställning från deras webbplatser på vilka intäkter du haft och när det har betalats ut. Så kontrollera detta. Kontakta dem annars och hör efter vad du kan få för underlag på utbetalningarna. Det krävs trots allt ett underlag som visar vad det är för intäkter du fått.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
En följdfråga på detta. Följande finns att läsa "Du ska även redovisa värdet av de sålda tjänsterna i en periodisk sammanställning, under förutsättning att köparen har ett momsregistreringsnummer och att tjänsterna är skattepliktiga i det andra EU-landet. Annars ska du inte redovisa värdet i den periodiska sammanställningen, vilket i sin tur innebär att uppgifterna kommer att vara annorlunda där än i momsdeklarationen."
För det första, stöder programmet, Periodisk sammanställning, och hur får jag då fram den blanketten? För det andra, hur vet jag eller tar reda på om Google-Irland har ett momsregistreringsnummer och att tjänsterna är skattepliktiga i det andra EU-landet?
Hej
På denna sida framgår Google irelands VAT number. Det skall framgå av dina kvitton/fakturor från Google också annars har du inte fått rätt underlag.
https://viesvalidation.com/check/IE6388047V/
För att hantera periodisk sammanställning i Bokföring & Fakturering , gör följande:
Om du väljer att skapa en fil ska du:
Du kan läsa mer om redovisningsperioder och hur filöverföringen fungerar via Skatteverkets tjänster. 1
Mer information:
1) Lämna in periodisk sammanställning till Skatteverket
För att det ovan skall fungera förutsätter det att Vat numret är ifyllt på kundkortet.
/Joachim
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.