Hej,
Jag lyckades trycka på någon knapp med "automatik" när jag skulle registrera en ny leverantörsfaktura från en ny leverantör och sedan gick det snabbt åt skogen...det blev en dubblett på något knepigt vis och sedan så blev det en enda röra...Så pass att ringrostig som jag är så vet jag inte vad som hände och om status är korrekt nu eller inte.
Det gäller alltså en och samma faktura.
Kan någon utläsa av bilderna vad jag ska göra nu?
Oj då. Jag förstår att du är bekymrad. Lika bekymrad är jag i och med att vi har inbetalningar, utbetalningar, korrigeringar, manuella verifikationer samt kvittningar . Det är lite mycket. Du har också två leverantörsfakturor ihop med två kreditnotor.
Fakturor och kreditnotor tar ut varandra, vilket betyder att ska du ha en leverantörsfaktura bokad, är de två du lagt in borta ur reskontran för jag ser som sagt två kreditnotor. Det som behövs är att du lägger in fakturan på nytt...
men...
Du behöver gå in på de verifikat som skapats av kvittningar och betalningar, för här har vi olika bokningar som jag inte alls vet hur de ser ut. Du behöver alltså se till att du har gjort rätt, att allt som är bokat är bortvänt så att du står på plus minus noll. Det syns inte här om det är gjort.
Hör av dig igen ifall du undrar över hur du ska kunna se detta, ifall du inte är med på begreppet att "vända bort bokningar".
Mvh Lena
Tack för svar,
Kopplingarna under respektive verifikat ser ut så här.

Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.