Har en kund som har fått in lite pengar på företagets konto, hon säger att det inte är aktier utan att det är en kapitalinvestering och skall inte beskattas.
Bolaget behöver lite tillskott till kassan så dom behöver därför återinvestera i företaget.
pengarna är alltså direkt investerade i bolaget som Kapitalreserv/investering från ägare.
Skall jag lägga beloppet som en aktieägartillskott?
Hälsningar Gunilla
Löst! Gå till lösning.
Det är ju alltid enkelt att dra till med att vissa intäkter inte ska beskattas. Idag har vi lite högre krav på penningtvätt och jag tycker du ska ta kontakt med bolaget som säljer denna investering och höra hur upplägget är, om det är något som är allmänt kännt eller om det är ett bolag som enbart tycker det ska vara skattefritt. När du fått reda på hur det ligger till (eller innan) så vore det ju intressant att kontrollera med Skatteverket, om de känner till vad det här rör sig om. Denna summa som de då betalat för denna investering, måste ju finnas någonstans i balansräkningen, gör den det?
Mvh Lena
Nej,
Bolaget i Sverige är en Filial.
Det är ett bolag utomlands som äger del av detta bolag och då bolaget i Sverige inte går så bra så har dom gjort investering i form av insättning av
kapital som en investering från ägare.
Transaktionen borde ha föregåtts av ett avtal som styrker vad som gäller. Försök hitta detta avtal för utan det famlar vi i blindo.
Mvh Lena
Jag har ett avtal men vet ju inte riktigt om jag vill lägga ut det.
Bolaget i Nederländerna som är en del av bolaget i Sverige säljer sin del av sitt aktieinnehav i ett annat bolag så dom pengarna kan investeras i bolaget i Sverige.
Meningen är inte att du ska lägga upp avtalet här utan att du ska läsa avtalet och se vad det säger och agera utifrån det.
Mvh Lena
Nä det förstår jag men det står bara så som jag skrev ovan
Jag avslutar denna tråd och kollar med Skatteverket och pratar med en revisor istället.
Tack för ditt nedlagda jobb och ha en fortsatt trevlig dag 🙂
Tack detsamma och ha det så fint. Lycka till!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.