Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

grimjack
MEDLEM

Kod/funktion för faktisk momssats?

Jag har problem med att mina fakturamallar visar felaktig momsats.

Vilken funktion/kod ska jag använda för att returnera just den aktuella momsatsen som används i fakturan?

Alltså plockar 12% och visar som momssats om det är sådana artiklar i fakturan.

Det är ju orimligt att jag ska behöva ha olika mallar för olika artiklar och växla manuellt mellan dem vid fakturering.

2 SVAR 2
GetSamla
UTFORSKARE

Det låter märkligt om fakturamallen inte automatiskt kan visa den momssats som faktiskt används på fakturan.

För att någon ska kunna hjälpa dig med rätt variabel eller funktion tror jag att det behövs lite mer information:

• Vilket program använder du?
• Är det en standardmall eller en egen anpassad fakturamall?
• Vilken kod/funktion använder du idag för momsen?

Då blir det lättare för någon som arbetat med just den malltypen att ge ett konkret svar.

grimjack
MEDLEM

Ja, jag hamnade nog lite fel i forumet med min fråga.

Det gäller Administration (1000).

Det handlar om delvis modifierade standardmallar, men just den rutan är ursprunglig och innehåller direkt momsangivelse, t.ex. %moms1 som returnerar 25.

Jag är ute efter en kod/funktion som returnerar den aktuella momssatsen från de aktuella varor/tjänster jag lägger in på fakturaraderna.

Jag ser att det finns iaf en mall som verkar vara avsedd för fakturering med olika momssatser, men den är så himla klabbig med raderna/rutorna mer eller mindre ovanpå varandra. Gissar att den är argumentuppbyggd och endast visar raderna OM momssatserna förekommer.

Det brukar inte vara så lyckat att prova sig fram, iaf när man inte har något konkret att utgå ifrån, så jag skulle behöva lite inledande tips.