Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Kattis
MEDLEM

Koncern - koncernanalys

Jag sköter ekonomin åt ett 20 tal företag som ingår i en koncern. Vi söker därför verktyg för koncernanalys. Spiris tjänst Koncern tillhandahåller inte analys på månads-, kvartals- och halvårsbasis. Hur gör andra sina analyser smidigast? Att gå ut och in i varje företag (vi använder Byråstöd) för att hämta rapporter såsom resultaträkning tar alldeles för lång tid. I fortnox finns också Koncern och där kan man skapa rapporter för dessa analyser och behöver inte logga ut och in i de olika företagen. 

5 SVAR 5
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

Det ligger en Youtubefilm på nätet som beskriver Koncern. Jag har kikat på den några gånger och inne där så kopplar man de olika företagen till modern och får upp siffrorna på bolagen. Menar du att det inte alls fungerar?

Mvh Lena

Hej, jo den filmen har jag sätt och haft ett möte med Spiris angående denna film och deras verktyg Koncern. Och visst kunde man lägga upp hela koncernen och få in bokföringen från alla bolag. Men det visade sig att där i det verktyget så har de bara tagit fram helårsanalyser och vänder sig främst till byråer som har koncern som kund och som behöver detta för årsbokslut och årsredovisningar. Så jag hittar inget lämpligt för att ta ut analyser löpande för koncernen. Söker därför tips på hur andra gör som har koncerner...

OK - jag trodde det var allmänt känt att man inte enbart utför koncernavstämningar en gång om året. Jag trodde Koncern kunde hantera detta bättre.

Däremot finns Visma Koncern, det stationärt installerade programmet och det har utvecklats i åratal. Hade en kollega tidigare som arbetade i det och var jättenöjd, och jag vet att hon använde det varje månad. Det torde tyda på att det går att använda det programmet som du önskar.

Här är länken:

Ladda ner och uppdatera Visma Administration, Visma Lön m fl.

Mvh Lena

Ja jag har förstått att det verkar vara mitt ända alternativ, tycker bara det är konstigt att det ska vara så svårt att utveckla analysfunktioner från bokföringen för en grupp av företag... och att det bara skulle vara jag som efterlyser det... 

Jag kan inte annat än hålla med. Tyvärr är det ju så idag, att det släpps hela tiden produkter för tidigt innan de är färdigutvecklade och programvaror måste dessutom utvecklas hela tiden så då är det svårt att komma ikapp ibland. Jag önskar bara att det kunde framgå vad dessa molnbaserade program kan och inte kan; att det fanns en jämförelser mellan programvarianterna.

Idag puffas det enormt över dessa molnbaserade programvaror och det basuneras ut att de kan mest och är bäst, men det är ju inte så. När man är i begrepp att byta program, så vet man vad man har, men aldrig  vad man får, för säljarna lovar guld och gröna skogar.

Jag vet inte varför det tagits fram ett molnbaserat koncernprogram. eEkonomi & Co är mest vänt till egenföretagare som ska bokföra själva. Dessa människor som har företaget på fickan är inte direkt målgruppen för ett koncernprogram. Ibland undrar jag också varför de inte tar in rådgivare som kan det här och vet vilka krav man ska på ett program idag. 

Mvh Lena