Hej, nu har jag snurrat till det och skulle behöva ett gott råd på hur jag enklast löser det.
Ställde ut en faktura med sista betaldatum 23/7. Betalningen kom inte och under samtal med kunden i augusti framkom att ägaren begärt företag i konkurs.
Då det här var första gången jag varit med om detta bokförde jag enligt dom råd jag fick då den 25/8:
1510 kredit 1830 kr
6351 debit 1470,5 kr
2641 debit 367,5 kr
Momsen för augusti är rapporterad men nu när jag kollar 2611 verkar inte det verifikatet gått med i momsrapporten för augusti. Det innebär att jag per 31/8 har 367,5 kvar på kontot 2611 och det verkar inte komma med när jag tittar på den preliminära rapporten för september heller.
Hur gör jag nu på enklast möjliga sätt för att rätta till det här?
Jag bryr mig inte så mycket om att få tillbaka pengarna då det är sådan liten summa, utan det viktiga är att det blir rätt.
Du har bokat momsen på 2641 isället för på 2611. Då kommer inte programmet åt 2611 i o m att du inte bokat där.
I och med att momsen är ett nollsummespel, bör detta fungera;
Ett litet mer omständligt sätt är att helt vända bort bokningen du gjorde, är att göra så här:
Det kan nämligen vara så att programmet blir "mer förlåtande" om man har hela bokningen med sig när man jobbar med konto 2611, men som du ser blir resultatet detsamma. 1510 i debet och i kredit tar ut varandra, debet och kredit på konto 6351 tar ut varandra det med och skillnaden i konton 2611 och 2641 blir som jag beskrivit i punkt 2 högst upp.
Lycka till!
Mvh Lena
Stort tack för ditt superpedagogiska svar!
Tack snälla för ditt rara svar!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.