Hej,
Har lite blandade frågor som jag fångat upp den senaste tiden och som jag vill försöka klara ut innan nytt år.
1. Vi har utrangerat en anläggningstillgång och samtidigt fått försäkringsersättning för den. I bokföringen har det bokats följande: Är det korrekt att det automatiskt blir en förlust avyttring då den blir utrangerad, eller gör försäkringsersättningen att det i stället borde ha bokats som en vinst i stället? Eller blir försäkringsersättningen något bara utöver själva bortbokningen av anläggningstillgången?
K 1250 Anläggningstillgång
D 1259 Ackumulerade avskrivningar
D 7975 (Förlust avyttring)
K 3994 Försäkringsersättningar
D 1930 Affärskonto
2. Vi har hyrt in personal på timmar i stället för att anställa under en period pga. svårt att rekrytera. Tanken är senare att egen personal ska anställas som ersätter den hyrda/inlånade. Personalen som hyrts in är godkända för f-skatt och vi betalar till dem (enskilda firmor), och därmed ingen rapportering av skatt eller avgifter till SKV. Hittills har jag bokfört dessa kostnader på konto 6800 (Inhyrd personal), är det ett lämpligt konto eller bör annat användas?
3. Hur gör man om man har bokat upp en skuld på konto 2990, vars summa var lite flytande i bokslutet med säg +- 10%, och det endast utbetalas 80 eller 90% av skuldbeloppet just pga. den flytande summan? Hur bokar man då bort återstående delen av skulden så att den blir nollad, vilket motkonto använder man?
Återkom om något ska förtydligas.
Tack på förhand.
/B4ld3r
Löst! Gå till lösning.
Hej
1. Svårt att svara på utan alla detaljer om anläggningstillgången. Det beror på om det fanns något kvar att skriva av och vad ni fick i försäkringsersättning. Om hela tillgången var avskriven så blir det ingen förlust och försäkringsersättningen blir en ren intäkt.
Är tillgången inte helt avskriven och försäkringsersättningen är lägre än vad som är kvar i värde att skriva av så blir det en förlust.
2 6800 fungerar att använda även om det är ett gruppkonto. Det finns en mängd konto i samma kontoklass att använda om man vill specificera vad det är för typ av personal man hyrt in.
3. Man vänder bara bort uppbokningen av skulden från året innan i det nya året.
Visar med ett exempel.
I bokslutet 2024 bokfördes detta upp
2990 Kredit 50 000
6550 Debet 50 000
När detta sedan betalas i året (2025) efter så var summan som betalades endast 40 000 inkl moms
1930 Kredit 40 000
6550 Debet 32 000
2641 Debet 8 000
Periodiseringen av skulden skall sedan bokföras bort i sin helhet genom att den vänds bort på första datum i det nya året (2025).
2990 Debet 50 000
6550 Kredit 50 000
Det som sker då är att ni har en kostnad på 50 000 i 2024
I 2024 så blir 18 000 kr en krediterad kostnad där 8 000 av dessa omvandlas till moms som får dras av mot er försäljning.
/Joachim
Hej igen Joachim,
1. Yes, jag förstår. Just den här anläggningstillgången hade ett värde kvar på 28 500 kr, samtidigt som vi fick försäkringsersättning på 50 000 kr. Är det då rätt eller fel att det i Spiris vid utrangering bokades upp en förlust på det kvarvarande värdet av anläggningstillgången som syns i resultatrapporten, samtidigt som det syns en försäkringsersättning på 50 000 kr på samma rapport? Min spontana känsla är att det känns rätt, en direkt förlust vid utrangeringen och sedan en nettointäkt på cirka 21 000 kr efter försäkringsersättningen. Vad tycker du?
2. Ah okej, tack! Ska kika igenom om det finns något annat lämpligt konto eller om gruppkontot får duga.
3. Grymt bra med ett exempel, då kan jag boka bort det och dessutom veta hur jag ska hantera ifall det händer igen.
Ha en fantastisk fredag och helg!
/B4ld3r
Hej
Ja det stämmer i så fall att det blir en förlust eftersom tillgången kasseras.
/Joachim
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.