Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jenteriah
MEDLEM

Konto för utgifter gällande event i ideell förening

Jag är kassör i en förening och vi brukar ha föreläsningar samt olika evenemang som vi arrangerar eller deltar i. Dessa föreläsningar och evenemang är öppen för alla, inte bara medlemmar. Har lite funderingar kring hur jag ska bokföra detta i Visma eEkonomi.

1.  Om vi har ett event som är öppet för allmänheten t.ex för att fira Autisternas Dag som vi har annonserat ut om, vilket konto bokför vi utgifter för mat och dryck på?
2. Hur bokför vi om någon lägger ut privata pengar för inköp av mat och dryck till eventet? 

3. Bokför man annorlunda vid föreläsningar än event liknande exemplet ovan?

Jag vet ju att det blir intern representation när vi har julbord för medlemmar och extern representation om vi skulle ta en lunch med någon från ett företag som vi söker samarbete med  t.ex. Men räknas detta på något sätt också som representation?

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Detta räknas mer som en eventkostnad så du bokför detta på antingen konto 5460 förbrukningsmaterial eller 6090 övriga försäljningskostnader.
Personligen hade jag lagt det på konto 6090.

2. När någon i föreningen lägger ut pengar privat så bokförs detta på följande sätt.

2890 Kredit Övriga kortfristiga skulder
6090 Debet Övriga försäljningskostnader
2641 Debet (Ev ingående moms om ni är momspliktiga)

3. Du bokför det på samma sätt oavsett om det är en föreläsning eller ett event.

/Joachim

Tack så hemskt mycket. Nu förstår jag lite bättre hur det fungerar. Tack för snabbt svar!

Använder man 6090 även om mat och drycken är något man bjuder på under eventet och inte tar betalt för?

Hej

Du använder 6090 i de fallen ja. Det är en övrig försäljningskostnad du har vid inköpet av mat av dryck i de fallen.

/Joachim