Hej, jag är helt urusel på detta så därför har jag använt mig av Chatgpt för att deklarera för mitt handelsbolag.
När jag följt instruktionerna bad chatgpt mig fråga följande:
Tacksam för svar!
/ Viktor
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Jag har också märkt att 1930 hoppar ner till skulder när det blir en negativ siffra, vilket jag själv tycker är fullständigt galet och fel. Programmet tror att du har en checkräkningskredit, det är bara det att en checkräkningskredit ska ligga på konto 2330, inte på något annat konto. Jag anser å det bestämdaste att det är fel att programmet gör så här.
Ta ut en balansräkning för hela året
Kan du förklara punkt två: titta i balansräkningen på ingående balans (första sifferkolumnen) konto 2010, vilken siffra står det där?
Titta sedan i kolumnen för förändring (mittkolumnen med siffror), 2010: vilken siffra står det där?
Och till sist, utgående balans längst till höger 2010: vad står det där?
Eller helllre: ta en PrtScrn på balansräkningen (från första räkenskapsdagen tills idag) och klistra in här under!
Bästa hälsningar,
Lena
Hej, tack för ditt svar!
Om jag förstod dig korrekt så räckte det med en skärmdump?
När du sätter in pengar i ett företag, kommer det in pengar på kontot. Pengar in på kontot, hamnar i debet. I och med att bokföring funkar som det gör (dubbel italiensk bokföring) har man två kolumner och när något hamnar i debet, såsom pengar in, måste motkonteringen hamna i kredit så att bägge kolumner innehåller samma summa, fast en i plus och den andra i minus. Så 2010 ska vara i kredit, det är korrekt.
Ja, skärmdump är det svenska ordet... 😀
Mvh Lena
Tack för svar! 🙂
Problemet kvarstår väl dock fortfarande. Min balansräkning balanserar inte.
Tycker du att jag ska gör en ombokning av 1930 till 2330?
Tack!
Viktor
Är det ingen lånngsiktig checkräkningskredit det handlar om utan bara en vanlig övertrass som kommer rättas till, så skulle jag låta det ligga kvar. Checkräkningskrediter 2330 avser långa skulder och det här är ingen sådan. Låt den ligga där den ligger. Att deklarationen piper är bara en varning inget annat.
Att inte balansräkningen balanserar är att inte resultatet är uppbokat.
Mvh Lena
Chatgpt tycker inte alls att jag ska lyssna på dig i detta fallet. 😁
"En obalanserad balansräkning är ett allvarligt fel och måste åtgärdas innan deklaration. Du måste eskalera ditt ärende hos Visma till någon med redovisningskompetens eller be dem att guida dig med den manuella omföring (och återföring) av 1930 till ett kortfristigt skuldkonto, vilket är en korrekt redovisningsmetod."
Som sagt är min kunskap inom detta minimal, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga och/eller om det är värt att lyssna på chatgpt.
Har du någon åsikt?
Frågan var alltså varför inte en balansräkning balanserar: här kommer CoPilot:
När jag kikar på din balansräkning, har du inte ett tidigare räkenskapsår. Alltså går punkt 1 bort.
För att titta på punkt två enligt ovan:
Du har Summa tillgångar, du har Summa skulder.
Mellanskillnaden är det obokade resultatet som kallas "Beräknat resutat" istället för "Resultat", vilket står under punkt två, andra stycket.
Jag ser ingen bokning som heter Årets resultat i din balansräkning:
Min slutsats blir alltså att det handlar om att du måste boka resultatet.
Att Vismas program gör att 1930 hamnar på skuldsidan spelar ingen roll, för det kvittar om den posten ligger på tillgångssidan eller på skuldsidan, resultatet blir detsamma i alla fall. I och med att det är en övertrass, har du ju en skuld. Skulder hamnar på kreditsidan men det är inte snyggt i en balansräkning i ett bokföringsprogram. Däremot ska man ha sina skulder under skulder i ett årsbokslut. Vill du justera övertrassen till ett skuldkonto istället kan du göra det, men du behöver då komma ihåg att bankkontot ligger på "fel ställe". Boka om i så fall till 2480.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.