Hej!
Jag fakturerade en kund inom EU som sa sig ha VAT-nr. Det visade sig efter att fakturan var gjord och betalad att VAT-nr ej finns. Alltså behöver jag nu betala moms - kan jag korrigera det på något enkelt sätt i efterhand med t ex en manuell verifikation? Så här ser det ut från fakturan i nuläget (och den är alltså betald och bokförd, jag tänker inte ta ut moms från kund utan betala in det själv för kännedom):
Konto Debet Kredit
| 3048 - Försäljn tjänst EG momsfri | 879,56 | |
| 1510 - Kundfordringar | 879,56 |
Tack på förhand!
Det enklaste är att du tar och gör en kreditnota på fakturan du skickade, för att sedan göra en korrekt en med momsen i. Då kommer allt falla på plats utan huvudbry. Det är också så, att din kund behöver en korrekt faktura, så det är helt rätt att kreditera den första fakturan och skicka en ny.
Mvh Lena
Hej! Tack för svar! Är det så att jag går in i den gamla fakturan under åtgärder och väljer kreditera? Sen gör jag helt enkelt en ny med rätt uppgifter?
Stötte på ett problem - när jag gjort krediteringen så dyker den upp under obetalda kundfakturor. Om jag försöker kvitta den så finns inga fakturor att kvitta emot. Kan jag registrera den som utbetald istället eller hur bör jag göra?
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.