Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Pato19661
MEDLEM

Korrigera slutlig skatt från tidigare år på bästa sätt - AB

Hej,

jag ser nu att det vid tidigare år (2023) inte har bokförts när den slutliga skatten från skattekontot dragits till skatteverket. För att få till att värdet på skattekontot stämmer överens med det i 1630 i bokföringen har jag manuellt lagt till en verifikation på 2024-01-01 där jag lägger denna summa som kredit på 1630 och debit på 2518. 

När jag nu kollar i deklarationsmodulen under balanskonton ligger då denna summa som ett utgående saldo under skatteskulder - 2518. Jag undrar om jag har gjort korrekt och det ska ligga kvar som ett ugående saldo där eller om man skulle kontera det mot något annat konto. Summa tillgångar och eget kapital och skulder överensstämmer och siffrorna i övrigt stämmer.

Tack på förhand

14 SVAR 14
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

Det är ibland lite förvirrande med  alla skatter, ombokningar och slutskatten från SKV. Jag har tagit fram en mall där jag redogör för hur man går tillväga med alla skatter under året samt även ombokningar och slutskatten. Jag hoppas mallen kan hjälpa dig reda ut situationen, även fast du kanske inte gjort som jag föreslår hela vägen. Bokningen av slutskatten, daterar man det datum som Skatteverket har när du loggar in på skattekontot.

Får du det inte att lira, hör av dig igen så går vi igenom det som är oklart!

Här kommer det:

LW60_0-1753863566301.png

Mvh Lena

Pato19661
MEDLEM

Hej Lena, 

tack så mycket för ditt svar och mallen.

Jag försöker förstå hur det appliceras i mitt fall. Det är ett vilande bolag och skatten är från vad företaget betalade i skatt ett par år tillbaka. Som det ser ut nu så har jag först bokfört skattebetalningen till skattekontot i samband med att det fördes till skattekontot (kredit 1930 - debit 1630),

och sen iår bokfört den slutliga skatten (vad som faktiskt drogs från skattekontot) på första januari 2024 då jag inte ville öppna 2023 igen för att korrigera (kredit 1630 - debit 2518). Om jag förstår mallen rätt så är det därmed korrekt att 2518 nu innan bokslutet görs har ett utgående saldo och det som Spiris nu gör automatiskt i deklarationsmodulen är att när det är klart boka skatten på 8910?

Har jag då förstått det rätt? 

Mvh Pato

Du jobbar nu med år 2024 och vill att skatterna stämmer med verkligheten. 

INNAN du gör skattebokningen 8910/2512 för 2024, måste du kontrollera att de andra kontona stämmer med verkligheten (Skatteverket).

• I och med att du säger att bolaget är vilande, kollar du att 2710, 2731, 2650 och 1650 är noll per sista december 2024.
  • 1630 ska den sista december 2024 ha samma summa som du hittar på skatteverket.se per den sista december 2024.
  • Kontrollera att 2732 är noll och att även 2514 är det, allt per sista december 2024
  • Konto 2518 är uppbokning preliminärskatt och detta konto ska ha 11 x månatlig preliminärskatt uppbokad i debet (den 12:e bokas i januari 2025)

När detta stämmer och är klart kan du göra skattebokningen D8910/K2512!

Mvh Lena

Pato19661
MEDLEM

Hej,

Tack för ditt tydliga svar. 

* 2650 har i samband med momsredovisningen fått summan för moms att få tillbaka under 2025, dvs den är inte nollad. Övriga konton är noll.

* Jag har ingen månatlig preliminärskatt då det inte finns någon inkomst, däremot så har 2518 summan för skatten som egentligen drogs i 2023 (bokförd som slutlig skatt på skatteverkets sida).   För den slutliga skatten som drogs på skatteverket 2024 bokförde jag på samma datum som det drogs (K1630/D2510).   

Detta innebär att jag i deklarationsmodulen under årsavslut-balanskonton har 2510 i balans då 2024 års skatt motsvarar ingående negativ balans vid årets start medans summan på 2518 inte balanserar på samma sätt utan ligger kvar som ett utgående kontosaldo 2024-12-31. Jag hade förväntat mig att båda dessa skulle hanteras på samma sätt (förutom det att 2023 års summa hanteras för år 2024 då den missades 2023).

Mvh Pato

Bra, då ska momsfordran finnas kvar på 2650 (debet)

Har du minus på konto 2510?

Är det plus på 2518?

Mvh Lena

Hej,

2510 är 0,

2518 har plus.

Mvh Pato

Stämmer 1630 med det som finns på skattekontot hos SKV?

Mvh Lena

Hej, 

Jo 1630 stämmer både vid 2024-12-31 samt för dagens datum.

Mvh Pato

Hur stor är summan på 2518?

1219 kronor. 🙂

Mvh Pato

Okvi pratar alltså inte om miljonbelopp här.

I och med att skattekontot stämmer, och allt annat också stämmer avseende skatterna, tror jag att du får boka bort 2518 mot 8920, justering av tidigare års resultat. Fundera på det under natten, så gör jag detsamma. Jag är upptagen till halva eftermiddagen i morgon, men loggar på under eftermiddagen.

Mvh, Lena

Hej, 

nej inga miljonbelopp. 🙂 
Jag har funderat på samma men erkänner villigt att mina kunskaper i området är undermåliga. Jag ska kolla lite mer på det tills imorgon, vilket förövrigt oavsett är min deadline. Tack!

Mvh Pato

Hej, efter att ha skapat en verifikation där jag bokade om summan till 8920 så ser balansräkningen i deklarationsmodulen korrekt ut i mina ögon. Om du inte har kommit på någon anledning till varför jag inte bör göra på det sättet så får jag tacka så mycket för all din hjälp och förhoppningsvis går resten av årsavstämningen/redovisningen och deklarationen utan problem. 🙂

Mvh Pato

Jag har funderat och är rätt säker på att det här är vägen att gå. Lycka till!

Mvh Lens