- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Korrigering av fel konto under 2023
Hej,
jag har försökt rätta till en felkontering för en faktura som gjordes under 2023 i vår förening. Konteringen har varit på konto 2440 leverantörsskulder , vilket då har gjort en diff på balansräkningen. Istället har jag gjort en korrigering till konto 5410 förbrukningsvaror som ska vara det korrekta. Problemet är att jag inte har lyckats att rätta till och kvitta ut kontot 2440 så att det blir rätt. När jag tittar på balansrapporten för 2025 så ligger fortfarande beloppet kvar på konto 2440 leverantörsskulder. Hur konterar jag i 2023 i efterhand för att det ska blir riktigt och posterna ta ut varandra? Tusen tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
För att kunna svara på detta behöver jag se hur alla händelser som berör denna händelse har bokförts.
Hur har följande verifikationer bokförts.
* Fakuran när den bokfördes upp
* Betalningen av fakturan
* Korrigeringen
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim.
Tack för ditt svar! Hur gör man det lättast, scannar jag dessa sidorna till dig eller kan du fjärrstyra dig in och titta?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du får ta skärmdumpar/Bilder på dem från eEkonomi och bifoga dem här i forumet.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Utifrån bilderna så tolkar jag det som ni bokför enligt faktureringsmetoden. Finns det verkligen inga poster där motsvarande belopp är bokförda mot 2440 i kredit? Ser ut som de två olika bokföringsmetoderna är blandade.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim,
Nej, inte vad jag kan förstå, är inte så duktig på det här med bokföring och tänka logiskt. Jag ringde in till supporten tidigare i veckan och en dam berättade hur jag skulle göra och jag kanske missförstod henne, men de enda verifikationerna under 2023 på dessa belopp är dom kopiorna jag skickat till dig.
Vänliga hälsningar
Catarina
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det absolut enklaste sättet att rätta till detta är genom att göra en manuell justering av saldot av de tre händelserna tillsammans.
Då 2023 är ett avslutat år så bör du göra den manuella justeringen i 2024 förutsatt att det året inte är helt avslutat än.
1930 Debet 2 618
2440 Kredit 2 618
/Joachim