Hej!
Jag har skickat en faktura. Råkade skicka en betalningspåminnelse till en kund som redan hade betalt sin faktura. Nu när jag ska bokföra fakturan som betald så understiger inbetalningen fakturan med 60 kr (påminnelsen). Kan jag ångra enbart påminnelsen på något sätt?
Tack på förhand!
Du har skickat en faktura, som inte betalades av kunden i tid.
Du skickade då en påminnelse.
Stod det i påminnelsen att de skulle betala 60 kronor ytterligare som en påminnelseavgift, eller drog de bort 60 kronor från totalbeloppet på själva originalfakturan?
Du måste skilja på avgift för betalningspåminnelse och totalbeloppet på den ursprungliga fakturan.
Mvh Lena
Hej,
Tack för svar!
De ska inte betala påminnelseavgiften då fakturan då fakturan redan var betald. Ursprungsfakturan är på 1 000 kr och påminnelsebeloppet är på 60 kr. De har betalt 1 000 kr vilket de ska göra. Efter att de har betalt har jag råkat skicka en påminnelsefaktura med 1 000 kr + 60 kr. I spiris under kundfakturor när jag ska registrera inbetalningen på fakturan och skriver in 1 000 kr så säger programmet att beloppet är för lågt.
En påminnelse är en påminnelse och en faktura är en faktura. Om du skapat en påminnelse, kan du bortse från detta, då originalfakturan är betalad och klar. Däremot, när du säger att programmet klagar över att 60 kronor fattas, är ju frågan ifall du gjorde en faktura till, inkl betalningspåminnelse? Var det så? I så fall ligger det en extra faktura i reskontran som inte ska finnas, en faktura på 1.060 kr, alltså två till samma kund; en på 1.000 kr och en annan på 1.060 som inte skulle gått ut. Hur ser det ut?
Mvh Lena
Hej,
Jag har gjort det genom programmet "skicka påminnelse" eller som det nu heter "manuell påminnelse". Så det ligger som en summa, en faktura på 1060. När man använder sig av programmet blir betalningspåminnelsen på hela beloppet + 60.
Har programmet bokat upp 60 kr i bokföringen? Eller ytterligare 1000 kr plus de 60? Eller heter dokumentet Betalningspåminnelse och inte Faktura?
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.