Hej,
Jag har en diff på 50 öre på kundfaktura och själva betalningen så nu står kundfakturan som delbetald.
En faktura skapades och öresutjämning lades på med 50 öre.
När kunden betalade så betalade hen exkl. öresutjämningen, så nu står kundfakturan som delbetald.
Jag matchade inbetalningen med kundfakturan innan jag reagerade på att beloppet inte riktigt stämde.
Hur gör jag nu? När jag är inne på kundfakturan finns det under "Åtgärder" "Registrera kundförlust".
Vågar inte trycka då jag inte vet vad som händer.
Eller ska jag / kan jag omatcha kundfakturan och betalningen, ångra fakturan och skapa en ny på exakt det beloppet.
Tack på förhand
Monica
Hej @Monica_T
Du behöver inte skapa om fakturan för en diff på 50 öre.
Det enklaste är att gå in på kundfakturan - Åtgärder - Registrera kundförlust och registrera 50 öre. Då bokas restbeloppet bort och fakturan markeras som slutbetald.
Ett annat alternativ är att registrera en betalning på resterande 50 öre mot t.ex. kassakontot (1910):
Därefter går du till Bokföring - Verifikationer, öppnar verifikationen som skapades för betalningen och bokar bort 50 öre från kassakontot mot ett konto för öresutjämning, t.ex. 3740.
Hej Tinna,
Och tack för ditt svar.
Jag valde alternativet att registrera en betalning med Kassakonto.
Dock kan jag inte se att jag på den verifikationen som skapades, att jag kan ändra den. Se skärmdump. Ska man kunna göra det eller ska jag skapa en ny verifikation?
Tack på förhand
Monica
Hej @Monica_T
Här kunde jag varit tydligare. Ber om ursäkt!
Verifikationen som skapas när du registrerar betalningen från kundfakturan går normalt inte att ändra i efterhand. Därför behöver du i så fall bokföra bort differensen genom att skapa en ny manuell verifikation.
Gå till Bokföring - Verifikation - Ny verifikation och bokför till exempel:
Debet 3740 – Öresutjämning 0,50 kr
Kredit 1910 – Kassa 0,50 kr
Då bokas de 50 örena bort från kassakontot.
Hör av dig om det krånglar så hjälps vi åt 🌻
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.