Hej,
Jag har tre fakturor som berör arbeten utförda under december månad. Jag ändrade inte fakturadatum till 2025-12-31 så det blev 2026-01-04 vilket innebär att Spiris lade inte automatiskt till konto 1510, kundfordringar.
Finns det något sätt att registrera fakturorna som kundfordringar för år 2025 eller ska jag låta de gå på år 2026?
Jag har aktiv bankkoppling. Fakturorna ska vara betalda 2026-02-03.
Jag skulle göra så att jag skapar ett manuellt verifikat per sista december och intäktsför dessa fakturor mot ej reskontraförda kundfordringar 1518 i debet. Sedan 1/1 -26 bokar jag bort detta verifikat, vänder så debet blir kredit och tvärt om.
Sedan vet jag att 1518 är för K3, men kontot används en enda dag och tillhör korrekt kontoklass.
Mvh Lena
Tack för svar!
Går det sedan med automatik när inbetalning från kund kommer?
Vad står K3 för?
Mvh Svante, Skatagård
K3 är ett regelverk man håller sig till i stora bolag.
Nej, det kommer inte gå med automatik. Du måste aktivt ta upp verifikatet du bokade sista december, välja att korrigera det och byta datum på bortbokningen till 1/1. Tyvärr finns det ingen blåtand mellan den mänskliga hjärnan och datorn (ännu).
Däremot har du ju skapat fakturorna i januari, så när dessa betalas, kommer ju bankkopplingen fixas automatiskt.
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.