Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fixar Johan
NY MEDLEM

Lägga in egen bil som tillgång

Har köpt en bil i maj i år och startade firman nu 1 september. Hur gör jag för att bokföra in bilen i min enskilda firma? Jag betalde en handpenning och tog resten på lån när jag köpte den för ca 360.000 kr. Jag har letat på nätet efter tips på hur jag ska göra samt pratat med supporten som visat mig fliken anläggningstillgångar. Är lite osäker på vad som behövs fyllas i där dock. Har också läst att jag ska bokföra in köpet. Bilen används i företaget varje dag. Men eftersom jag har en enskild firma så kan ju inte firman överta bilen helt och hållet. Någon sa att man skulle bokföra på egen insättning mot anläggningstillgång/bil och därefter fylla i fliken anläggningstillgångar. Men jag har aldrig gjort detta så jag vet inte. Vill ju kunna dra alla kostnader som är kring bilen, ej lånet förstås.

Bilen behövs i firman och använd till alla projekt. Den har flak med kåpa så jag kan frakta material och verktyg

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag förmodar att du köpt in bilen med privata pengar från början. Då är det som du fått rådet om att du skall göra en bokföring via en egen insättning av inköpet.

Det bokförs på följande sätt

2018 egen insättning kredit 360 000
1241 Bilar debet 360 000

Sen läggs den in som en enläggningstillgång under Bokföring > Anläggningstillgångar. Se bild nedan på hur du lägger in den.

Sist men inte minst så skall du aktivera autoomatisk bokföring av avskrivningar och välja om du vill att dessa görs månads eller årsvis. Då hanterar systemet detta åt dig så bilen blir avskriven korrekt.

/Joachim