Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.

Lån/Skuld: Gränsdragningen mellan enskilda firman och privatpersonen

Om en familjemedlem försörjer en (som man inte bor tillsammans med) under uppstart av enskild näringsverksamhet hur arrangerar man det bäst? Som jag förstår det är levnadskostnader inte avdragsgilla. Men jag läser att enskild näringsverksamhet och privatpersonen är samma enhet:
"En enskild firma är inte en självständig juridisk person, vilket bland annat innebär att det inte görs någon åtskillnad på ägarens privata tillgångar och skulder och de som finns i näringsverksamheten."
Om försörjningen är i form av ett lån kan man då dra av det på nåt sätt? Hur deklareras och ev. bokföras det på bästa sätt?

Tack på förhand för eventuella svar!

13 SVAR 13
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det blir du som privatperson som lånar pengar av familjemedlemmen så lånet är inte något som du skall ta upp i företaget.

I företaget tar du bara upp rena kostnader eller intäkter som berör verksamheten.

/Joachim

Tack för svar, är du från Visma supporten?

Förstår jag dig rätt att man kan inte heller betala av lånet med pengar man får in i företaget innan skatten dras på dessa?

Hej

Det stämmer att jag jobbar för Visma. 

Betala av lånet kan du göra med företagets pengar eftersom du får hantera de likvida medlen i en enskild firma hur du vill så länge det bokförs korrekt.

Betalar du av lånet med företagets pengar så bokför du det som ett eget uttag på konto 2013. Det påverkar då inte resultatet i företaget så skatten som företaget skall betala senare påverkas inte av den avbetalningen.

/Joachim

Stort tack för dina svar! Ok, så jag kan inte skattefritt betala tillbaka på lånet med det jag tjänar i företaget?

Hej

Det går inte utan beloppet du använder för att betala tillbaka kommer fortfarande beskattas om resultatet i företaget är positivt.

/Joachim

Jag förstår, tack för dina snabba svar! Någon skrev såhär till mig, stämmer det?: (Enskild näringsverksamhet, inga anstälda, kontantmetoden).

"Om firman tar ett lån och använder det till att betala lön åt dig (så att du kan betala privata kostnader privat), sedan tjänar du momsbar inkomst åt firman, då borde lönen och eventuella räntekostnader blir avdragsgilla."

Tack på förhand!

Hej

Det stämmer inte som personen skrivit. Det som är korrekt i det är att om man tar ett företagslån så får man dra av för räntekosntaderna. Lön för ägaren i enskild firma kan aldrig bli en avdragsgill kostnad då man inte är anställd i sin egna enskilda firma. 

/Joachim

Tack!
Aha, förstår jag då rätt i att av de pengar jag får av min familjemedlem för att kunna försörja mig men även göra inköp till firman, av dessa skulle jag kunna överföra det jag tänker använda för inköp i firman som ett lån till mitt företag och sen dra av räntekostnaderna?

Hej

Det går inte när det är ett privat lån. Du måste ta ett företaglån av ett kreditinstitut/bank för att kunna dra av för räntekosntaderna.

/Joachim

Tack för dina svar! Ok, bra att veta.
Skatteverket skrev i sin info- pdf under stycket Skulder: "Alla skulder som uppstått i firman ska bokföras i firman. Det gäller även den del av ett lån som används i firman om du lånat pengar som används både i firman och privat."
De skriver inte att det bara gäller banklån men det ska underförstås här då? Eller missar jag något?

Hej

Det handlar mer om vem som lånet är taget på företaget eller privatpersonen och om det är ett företagslån eller inte. I detta fallet så har du lånat pengar av någon i din närhet för att dels kunna starta upp företaget och leva privat då är det ett privat lån. 

Ett lån för att kunna leva privat får du inte ta upp i företaget. Däremot får de utgifter du har som hör till företaget tas upp. Olika inköp till företaget med andra ord. 
Det som sker privat har inget med företaget att göra och skall därmed inte påverka företaget. 

/Joachim

Okej, tack!