Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
PiaNyberg
MEDLEM

Låst bokföringsår - ej låst MOMENT 22

Hej!

Jag har lämnat in min bokföring (år 1 AB) till Bolagsverket och fick påbackning att jag hade skrivit fel start på räkenskapsåret (ska vara från 20240610 och inte 2020501).

1 Jag går in i Visma för att ändra räkenskapsår.

2. Kan inte ändra räkenskapsåret då det ligger en verifikation 20240501 (om insatt aktiekaptial).

3. Jag kan inte ta bort verifikationen - finns inte det valet - så jag gör en redigeringsverifikation med datumet 20240610.

4. Går tillbaka och ändrar (i inställningar ) Räkenskapsår: Programmet säger: Det finns verifikationer på det nuvarande räkenskapsåret före det angivna startdatumet så jag får inte ändra bokföringsåret. 

Så den kan inte ändra räkenskapsår för att jag har verifikationer där - och jag kan inte radera dem. 

Hur löser jag detta moment 22-problemet?

2 SVAR 2
PiaNyberg
MEDLEM

20240501  ska det vara.

LW -60
UTFORSKARE

Jag tror du måste starta om bolaget om du har eEkonomi.

Tror däremot, nej, å det bestämdaste ber jag dig att ringa supporten så de kan hjälpa dig över telefonen, så det inte blir tokigt.

Du behöver i alla fall göra en SIE-fil på det hur har och det kan du göra utan supporthjälp.

Ta en kopia av SIE-filen, så du har två identiska filer (för säkerhets skull).

Sedan borde man kunna öppan ena filen och justera datumet manuellt, spara och läsa in den korrigerade filen i det omstartade bolaget.

Men hör med supporten; de kanske har en annan lösning!

Mvh Lena