Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
marny_
MEDLEM

Leverantörsfaktura betald med Privat utlägg

Jag har aktiebolag och bokför enligt kontantmetoden.
Jag hade lagt till en leverantörsfaktura i Visma, men betalade den sedan med mina privata pengar.

Inga problem tänkte jag, och försökte följa instruktionerna för att bokföra detta här:
https://forum.spiris.se/t5/Anvandartips-i-Bokforing/Betalat-inkop-med-privata-pengar-i-ett-aktiebola...
Det jag har fastnat på är denna fras "Använder du kontantmetoden behöver du registrera fakturan som betald mot ett kassa-eller bankkonto och sedan bokföra om beloppet mot konto 2893. "

Nu verkar det som jag trampat i klaveret och behöver hjälp att ta mig ur.

Detta har jag gjort:
1) Skapat en Leverantörsfaktura
2440 Kredit 2358,01 kr
2641 Debet  471,60 kr
5410 Debet 1886,41 kr

2) Registrerade Leverantörsfakturan som betald mot företagskontot. (Eftersom jag bara kunde välja företagskonto eller kassakonto). Angav beloppet 2358,01 kr och datum samma som fakturadatum.
Detta skapade ju då en falsk post i Kassa-och bankhändelser, samt en verifikation med följande:
1930 Kredit 2358,01 kr
2641 Debet  471,60 kr
5410 Debet 1886,41 kr

3) Skapade en korrigeringsverifikation, med följande poster:
1930 Debet 2358,01 kr
2893 Kredit 2358,01 kr

-Nu sitter jag fast. Nu ser ju förvisso siffrorna på de olika bokföringskontona rätt ut. Men i Kassa- och bankhändelser ligger det en falsk post på -2358,01 kr som inte alls finns på kontoutdraget hos banken.  Posten verkar inte gå att radera, förmodligen för att den är knuten till en verifikation. Vanligtvis importerar jag kontohändelserna med CSV fil från banken.

-Hur blir jag av med den falska posten i Kassa-och bankhändelser?

Tack på förhand,
Martin

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då du bokför enligt kontantmetoden så skall du inte bokföra upp något mot 2440 förutsatt att detta inte skedde vid årsskiftet.

För att rätta till detta på enklast möjliga sätt så får du göra på detta sätt. nu.

2) Registrerade Leverantörsfakturan som betald mot företagskontot. (Eftersom jag bara kunde välja företagskonto eller kassakonto). Angav beloppet 2358,01 kr och datum samma som fakturadatum.
Detta skapade ju då en falsk post i Kassa-och bankhändelser, samt en verifikation med följande:
1930 Kredit 2358,01 kr
2641 Debet  471,60 kr
5410 Debet 1886,41 kr

Korrigera denna post och byt ut 2641 och 5410 som även är med på posten från punkt 1 till 2440

1930 Kredit 2358,01
2440 Debet 2358,01

/Joachim

marny_
MEDLEM

Nu när jag äntligen fått tid att titta på detta igen så tycker jag att det verkar som jag gjorde rätt från början.
Jag har två verifikationer enligt nedan:

111.png

 ..samt korrigeringsverifikationen...

222.png

Detta ser väl rätt ut? Företaget har skaffat varor för 1886,41 kr och momsen som betalats är på 471,60 kr.
Eftersom jag betalade privat, så finns en skuld till närstående på 2358,01 kr.

-Jag behöver väl inte blanda in 2440 eftersom inga verifikationer finns för detta konto?

-Du menar alltså att jag inte alls ska använda funktionen "Leverantörsfakturor" om jag kör kontantmetoden? Ska alla inköp bokföras som kvitton? Hittils har jag gjort allt genom "Leverantörsfakturor" funktionen, men jag har inga verifikationer alls på konto 2440.

Tack på förhand,
Martin

Hej

Det är korrekt så.

Gällande leverantörsfakturor så behöver du inte använda den funktionen när du betalar något privat. Enbart när du skall betala en faktura från företagskontot. Bokföringsmetoden har inget med det att göra utan hur du betalar dem.

/Joachim