Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leverantörsfakturor vid bokslut

Hur hanterar man leverantörsfakturor vid bokslut?

Januari 2026 fick vi 27 st e-fakturor som hör till 2025.

I bokslut för 2025 skapade jag därför manuell verifikation, enligt årsavstämningsguiden

D <kostnadskonto>

K 2990

Sen då? 2026 ska allt först till 2440 antar jag, så en till manuell verifikation med

D 2990

K 2440

Och eftersom det inte finns nån koppling mellan mina manuella verifikationer och leverantörsfakturorna så antar jag att när de betalas kommer den smarta automatiska bokföringshjälpen att ta 3:50/st för att bokföra det som

D <kostnadskontot>

K 1930

(via 2440 bakom kulisserna på nåt sätt men eftersom vi har kontantmetoden syns det inte)

Och så måste jag manuellt gå in i alla 27 smarta automatiska bokföringsposter och ändra från kostnadskontot till 2440?

Finns det verkligen inget sätt att tala om för programmet att leverantörsfakturorna ska tas upp på föregående år så jag slipper allt manuellt jobb? Eller missar jag nåt smart?

3 SVAR 3
LW -60
CHAMPION

I bokslutet 2025 skulle du direkt bokat mot 2440 i kredit

När fakturorna under 2026 sedan betalas av, bokar du dessa betalningar mot 2440 i debet.

Hur bokar man på 2440? Jo du lägger upp alla dessa 27 fakturor i reskontran manuellt och bokar manuellt, ingen avgift.

Du behöver inte ha fakturorna liggandes som en bild i programmet kopplat till verifikatet; de kan vara i en pärm eller som PDF i datorn.

Det finns inget som heter smarta, automatiska bokföringsposter. 

Mvh Lena

Okej tumregeln jag hittade var 2990 om fakturorna inkom efter årsskiftet, 2440 om de inkom före årsskiftet. Men det kvittar, jag kan flytta allt till 2440 och det var inte det frågan gällde.

Jag vet att jag inte måste använda den smarta automatiska bokföringshjälpen (jo den finns, jag använder den hela tiden) men den gör mitt liv enklare så jag vill gärna fortsätta använda den. Det jag saknar är ett alternativ under Inköp -> Leverantörsfakturor där jag helst skulle vilja markera alla och välja "inkludera i bokslut" eller liknande. Jag ser ju att det inte går men jag ville bara kolla om det finns nån annan väg.

Är fakturor daterade i december, vilket jag förstod, lägger man in dem i december även om du öppnar datorn först 7 januari. Lägger du in fakturor i december när de är daterade i december följer de ju med årsbokslutet 2025 och du kan använda matchningar som du vill sedan vid betalning sv dessa.