Hej!
Hur bokför man semesterdagar i pengar?
Tack på förhand
Liva
Hej @Liva24
Vilket löneprogram kör du?
Om du använder Spiris Lön eller Visma Lön 300/600 är det superenkelt – välj snabbvalet Semestersättning eller Semester, ersättning. Då sköter programmet allt åt dig: semesterskulden minskas automatiskt, posten i balansräkningen (skulden till personalen) bokas ner och kostnaden hamnar rätt i resultaträkningen.
Ha en fin dag!
Hej Tinna!
Jag har ingen löneprogram. Bolaget är inte aktiv längre. Jag vill bokföra manuellt, semesterlön för fyra dagar och semesterdagar i pengar för två dagar. Hur gör jag då?
Hej @Liva24
Jag förstår att du vill bokföra detta manuellt, men hur man gör beror på flera faktorer – bland annat hur ditt avtal ser ut, vilka löneformer som används och hur tidigare semesteravsättningar hanterats. Därför är det svårt att ge ett generellt svar som blir helt korrekt för just ditt bolag.
För att få det rätt i just din situation rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig utifrån dina förutsättningar. På vår sida Hitta din redovisningsbyrå har vi samlat information och du kan även få hjälp att bli matchad direkt.
Ha en fin dag!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.