Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TstAB15
MEDLEM

Personalkategori Lön 600

Hej,

Tycker det vore bra med en personalkategori till och då företagsledare/ägare.

Varför finns inte den kategorin i programmet?

Eva

2 SVAR 2
LW -60
CHAMPION

När vi talar aktiebolag, så lägger man upp ägaren som anställd utan semesteravtal. Man behöver ingen kategori.

Jag reserverar mig för att jag kanske missuppfattat frågan.

Mvh Lena

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @TstAB15 

Tack för din synpunkt! Funktionen för personalkategori "Företagsledare/ägare" finns inte som standard i Lön 600 i dagsläget, men du får gärna lämna ett önskemål om detta via Förbättringsförslag i den lila listen på startsidan i programmet. Dina idéer tas då vidare direkt till vårt utvecklingsteam.

Under tiden finns det möjlighet att göra inställningar som fungerar bra för ägare i befintligt system:

• Du kan skapa ett personligt bokföringskonto för ägaren via Flik 3 – Lön.
  • På samma flik finns en kryssruta “Ta med anställd automatiskt vid ny lönekörning”. Om ägaren inte tar ut lön varje månad kan du avmarkera den rutan. Det är samma funktion som ofta används för extraanställda som bara får lön vid enstaka tillfällen.
  • På Flik 6 – Rapportering kan du göra eventuella inställningar som gäller VD-roll.
  • Om ägaren inte ska omfattas av något särskilt semestervillkor kan du välja villkor 00 på Flik 5 – Semester, så att semester tas ut när det passar verksamheten.

På det här sättet kan du ändå anpassa inställningarna för företagsledare och ägare trots att det inte finns en separat personalkategori.

Hoppas detta hjälper dig!