Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Teresep
MEDLEM

Lösen av leasing

Det här med leasing är så förvirrande.

Vi leasar våra servicebilar med finansiell leasing. 

När leasingperioden löpt ut så löser vi ut bilen och får då en lösenoffert med en summa vi ska betala och här redovisas moms, får jag lyfta halva momsen på denna eller ingen moms alls?

Det kommer då såklart även en faktura med samma belopp som visar att vi tidigare betalat in så fakturan är på 0 kr.

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Om det är en bil där ni inte har rätt att göra momsavdrag om bilen hade köpts direkt så får du inte göra momsavdrag vid lösen av leasing. Dvs momsen blir en del av anskaffningsvärdet.

Skatteverket har blivit lite tuffare när det gäller finansiell leasing. Skv anser att ett finansiellt leasingavtal som kan likställas med ett köp inte ger avdragsrätt för halva momsen på leasingavgiften. Se nedan som jag kopierat från Skatteverket Bilar och moms | Skatteverket

Finansiell leasing ses också som inköp av en personbil, om det uppenbart framgår av leasingavtalet att det är fråga om försäljning och inte uthyrning av en personbil. Det är till exempel finansiell leasing om

• det framgår av ditt leasingavtal att äganderätten till bilen övergår till leasingtagaren när avtalstiden är slut. Äganderätten kan övergå antingen genom att du måste köpa bilen eller att du ser till att det finns en annan köpare
  • det finns en köpoption och det framgår av leasingavtalet att utköpspriset på bilen är lågt i förhållande till bilens beräknade marknadsvärde när leasingperioden är slut. Det ska vara uppenbart för dig redan när du undertecknar avtalet att det mest logiska ur ett ekonomiskt perspektiv är att du tar över bilen
  • säljaren kräver att du köper bilen när avtalstiden är slut eller att du ser till att det finns en annan köpare (säljoption). Det ska vara uppenbart när du undertecknar avtalet att det enda ekonomiskt rationella alternativet för säljaren är att utnyttja denna möjlighet. Så är det om säljaren inte kan visa att följande två förutsättningar är uppfyllda
    • om det redan vid undertecknandet av avtalet är rimligt att anta att marknadsvärdet vid avtalstidens slut kommer att vara betydligt högre än utköpspriset vid samma tid
    • om säljaren har haft liknande situationer där avtal med motsvarande avtalsvillkor löpt ut och vid mer än enstaka tillfällen har tagit tillbaka bilen.
Teresep
MEDLEM

ack för ditt svar, det är så märkligt att vår revisor har godkänt att vi lyft halv moms på lösen av leasing tidigare år. Men jag har läst på och tolkar det som du skriver att vi inte får lyfta moms då det är ett köp.

Det finns inget annat som gör att man får lyfta halv moms som att det ses som att vi betalar resterande hyra i förskott eller liknande när vi löser ut bilen?

Hej,

Har ni lyft halva momsen vid lösen av leasingbilen? Det var märkligt att ni inte fått påpekande från revisorn, den borde ju inte ha gått igenom.

Får man fråga vad det är för bil?

Är så märkligt att det är karossen som ska styra om man får göra momsavdrag eller inte även om det klart framgår att det är en arbetsbil med en passagerarplats och stort skåp bak. 

Har hört något om att Skatteverket jobbar med nya direktiv/regler när det gäller momsavdrag och bilar. Vi får hoppas att det kommer något inom en snar framtid eftersom de nu har lyft fram och lagt fokus på finansiell leasing.

Teresep
MEDLEM

Det är en skåpbil med vägg mellan hytten och skåpet men det saknas luftspalt och den väger 3 100 kg.

Ja, det är jättemärkligt att revisorn godkänt detta speciellt som jag bett honom att titta extra noga på hur vi hanterat leasingen då jag tycker att det är svårt.

CarinaEsp
CHAMPION

Ja, det är trist, man ska ju kunna lita på att man får rätt svar av en revisor. Men självklart så finns det olika kunskap och kvaliteter även inom den yrkeskategorin.

Hoppas allt löser sig för dig.