Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TFranke
MEDLEM

Manuell bokförd kundförlust ligger kvar i kundreskontran

Hej, i bokslutet har vår revisor bokfört en kundförlust enligt nedan. Den ligger ju kvar i kundreskontran, hur tar jag bort den? 

Konto Momskod Projekt                                                                                     Debet      Kredit

1510 - Kundfordringar       48 639,00
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%     9 724,00  
1519 - Nedskrivning av kundfordringar     38 915,00  
1 SVAR 1

Ja, revisorer... det är ju inte alltid de tar hänsyn till reskontror... och så diffar momsen, den ska vara 9 727,80

Jag tänker i skrift nu, så ha tålamod...

Först har man en faktura som inte blir betalad och man gissar att det är kört...

• Då bokar man en befarad kundförlust så här (och det är nog redan gjort, hoppas jag):
  • D6352     38 915 kr
  • K1519     38 915 kr (nedskrivning av kundfordringar)

Det här är alltså nettobeloppet som bokas på det här viset, inte summan med moms.

Sedan kommer man till den punkt då man tyvärr måste inse att kundförlusten är konstaterad. Då måste man:

1. Få bort den utsprungliga fakturan (med en kreditnota)
  2. Återföra momsen (görs i kreditnotan)
  3. Boka om nettosumman (görs med fördel av en korrigeringsverifikation via kreditnotan)
  4. Nollställa tidigare utförd nedskrivning

Då gör du så här:

• Du går in på fakturan och skapar en kreditnota aav den. Spara ner den ordentligt så du får en verifikation.
  • Gå in på verifikatet som blivit av kreditnotan, och välj "Åtgärder - Korrigeringsverifikation" längst ner (om du har eEkonomi)
  • Klicka för raden med nettosumman på (bör vara ett 3xxx-konto på 38 915 kr "-ish" och välj att korrigera den
  • Kontera om till konto 6351 = konstaterad kundförlust (spara och stäng)

Sedan måste du nollställa tidigare nedskrivning:

• Bokföring - Verifikation - Ny verifikation - datum = det datum som blev på kreditnotan
  • Fyll i lämplig  beskrivning
  • D1519     38 915
  • K6352     38 915

Jag hoppas och tror, att det tidigare ombokats till befarad kundförlust (kika om du har konto 1519 med -38 915 kr på.

Om du varken hittar 1519 i balansräkningen eller 6352 i resultaträkningen (kan tillhöra år 2024) så här av dig igen!

Mvh Lena