Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Sara Ajnnak
MEDLEM

Manuell inkörning av ingående balans

Hej jag kunde inte få en SIE 1 fil utan för in ingående balans manuellt när jag fört in alla konton och balanser så kan jag inte gå vidare för att det inte balanserar. Tex på tillgångar efter avskrivningar finns det kvar ett värde vilket konto ska jag använda för det? Samma sak med omsättningstillgångar osv. 

7 SVAR 7
Pamela J
MODERATOR

Hej Sara och välkommen till forumet!

Tillgångar (exempelvis inventarier) anges utan plus/minus tecken och avskrivningar anges med minus tecken eftersom det är en minskning av tillgången. Omsättningstillgångar ska alltid vara positiva, dvs inte ha plus/minus tecken. Skulder anges normalt sett med minustecken men detta kan bero lite på. 

Jag antar att du utgår ifrån en balansrapport när du lägger in de ingående balanserna, är summa tillgångar och summa skulder lika mycket på den rapporten? 

Vänligen 

Pamela

Ja jag utgår från balansrapporten och de summorna är inte lika mycket.

Hej

Du har inte möjlighet att bifoga en bild på hur balansrapporten ser ut? Svårt att svara på utan att se de faktiskt beloppeni balansrapporten.

/Joachim

ej

Dår forumet är ett öppet forum så blir den offentlig så bra att ta bort ev känslig information som orgnummer, personnummer mm först.

Men jag kan ta bort den från forumet.

orsaken till att du inte får det att balansera är att det beräknade resultatet inte är bokfört och de tidigare insättningarna och resultatet inte är nollade. Tar man hänsyn till det så blir det balans i allt.

Lägg in följande under eget kapital så kommer det helt säkert stämma.

2010 = (- 644092,20)
2018 = ( 0 )
2019 = ( - 376 454,59)

Detta bör lösa din obalans annars är du välkommen att återkomma.

/Joachim

Tack för det 🙂

Sara Ajnnak
MEDLEM

Tänker mig att den inte blir offentlig?