Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Raketen86
MEDLEM

Manuell kontering för kundfakturor som inte skapats av Visma (kontantmetoden)

Hej

Jag är momsbefriad, bokför enligt kontantmetoden och har fått betalt för en kundfaktura jag har skickat. Fakturan har skickats från ett fristående faktureringsprogram och betalningen har hamnat på mitt privata konto eftersom jag inte hade ett företagskonto vid tillfället. 

Hur ska jag gå tillväga för att bokföra denna verifikation på rätt sätt? 

/Raketen

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du lägger in detta via sidan Bokföring > verifikationer > Ny verifikation.

Ange datumet du fick in pengarna på ditt privata konto och skriv en beskrivning över händelsen t ex vilket fakturanummer det gäller

/Joachim

Jättebra. Men behöver jag inte koppla antingen kundfakturan eller kontoutdrag till denna verifikation? Vid fakturametoden är det väl båda men det lär väl vara åtminstone en i kontantmetoden. 

/R

Hej

Min rekommendation är att du använder kundfakturan som underlag den visar vad det är du får betalt för och vem som betalt mm.

/Joachim

Strålande, stort tack. 

/Raketen

Hej igen,

Jag insåg att jag inte varit riktigt tydlig och att ärendet kanske inte är löst ännu.

I din bild så bokförs pengarna som ett uttag men jag vill att de ska vara i företaget, och jag tror jag blandar ihop bankkonton och bokföringskonton i mitt huvud. Så pengarna hamnade på mitt privata bankkonto men de ska vara i företaget och jag kommer föra över dem till mitt företagsbankkonto så fort det är igång. Enligt banken ska de vara igång i början av nästa vecka.  

Jag vill alltså att dessa pengar ska hamna i företagskontot. Borde jag då inte skriva

1930: debet 1000, kredit 0

3044: debet 0, kredit 1000

Eller ska jag göra som du gjort och sedan göra en ytterligare verifikation där jag gör en egen insättning med samma belopp:

2010: debet 0, kredit 1000

/R

Hej

Eftersom pengarna inte kommit in och finns på ett företagskonto så skall du inte använda 1930. Det är först när du börjar bokföra händelser som faktiskt sker på företagskontot som detta skall användas.

Så kom pengarna in på ett privat konto så skall det bokföra som ett uttag ur företaget eftersom pengarna finns på ditt privata konto.
Så konteringen jag skickade tidigare i korrekt.

Vill du ha dem i företaget så måste du föra över pengar fysiskt från ditt privata konto till företagskontot.

/Joachim

Jag förstår. Tack Joachim. Då för jag över dem från det privata kontot till företagskontot när företagskontot är öppnat helt enkelt. Skall jag då använda metoden som jag föreslog tidigare? Dvs 

2010: debet 0, kredit 1000

/R

Hej

Du bokför först utlägget på rätt datum via den kontering jag skickade tidigare.

2013 Debet
3044 Kredit

När du sedan för över pengarna till företagskontot så bokför du överföringen mot 2018 egen insättning

1930 Debet
2018 Kredit

Både 2013 och 2018 tillhör eget kapital och det är alltid bra att lägga uttag och insättningar på olika konton under ett år.

/Joachim