Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Måste man överföra pengar till företaget innan man börjar spendera?

Enskild firma: Innan man börjar köpa service och saker till företaget måste man flytta in pengar i företaget så att säga?Alltså måste man först sätta in pengar i företaget på något sätt innan man kan börja spendera pengar i företaget? Eller kan man bara istället betala något för företaget från sitt privata konto, dvs ett konto där man även har privata transaktioner?  Och använda konto 2018? Men då ska det bokföras för sig eller tillsammans med det man köper?

Tacksam för svar!

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det går att göra på båda sätt som du själv skriver. 

Antingen så för du över pengar till företagets bankkonto och bokför den överföringen mot konto 2018 egen insättning och sedan gör du dina inköp från företagskontot och bokför dessa mot rätt kosntads och momskonto.

Du kan även göra inköpen privat och sedan bokföra upp inköpet som ett utlägg via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
Ett inköp på 500 kr för förbrukningsmaterial med 25% moms bokförs då på följande sätt

2018 Egen insättning Kredit 500
5460 Förbrukningsmaterial Debet 400
2641 Ingående moms Debet 100

Resultatet av båda dessa sätt påverkar företaget på samma sätt.

/Joachim

Om det gäller webbhotell blir det: 6540 it tjänster (debet), 2018 Egen insättning (kredit), 2041 Ingående moms (debet)? Eller måste jag göra något mer? Göra något med 2018 för sig själv?

Till sist: då jag använder kontantmetoden ska jag inte arbeta med leverantörsskulder eller hur?

Hej

Om du lagt ut pengar privat så gör du en bokföring som ser ut på följande sätt

2018 Kredit
6540 Debet
2641 Debet

2018 behöver du inte göra något mer nu. Det är först efter årsskiftet som du hanterar kontona för eget kapital.

2440 skall du inte använda löpande under året. Det är enbart för fakturor du får i 2025 som kommer betalas 2026 som skall bokföras upp leverantörsskulder.

/Joachim

Mina fakturor skapas typiskt den åttonde i månaden och förfaller tio dagar senare. Då gäller väl inte detta: 2440 skall du inte använda löpande under året. Det är enbart för fakturor du får i 2025 som kommer betalas 2026 som skall bokföras upp leverantörsskulder.

Hej

Varje nytt år skall man föra om det egna kapitalet och samla det på ett konto. Se länk

Omföring eget kapital

Det kommer inte påverka dina egna fakturor som dels inte skall bokföras upp som leverantörsskulder utan som kundfordringar om det skulle bli aktuellt.

Det gäller fakturor du får och skall betala. Det gäller fakturor du får med fakturadatum i slutet av ett räkenskapsår och som skall betalas i året efter.

/Joachim

Tack för förklaringen!
Vad innebär detta?:
2018 behöver du inte göra något mer nu. Det är först efter årsskiftet som du hanterar kontona för eget kapital.

2440 skall du inte använda löpande under året. Det är enbart för fakturor du får i 2025 som kommer betalas 2026 som skall bokföras upp leverantörsskulder.