Jag ser ett skumt "fel" när jag förhandsgranskar min momsredovisning (årsredovisar moms) då den visar att jag ska betala mer i moms än mitt totala resultat på årsbasis.
Mitt resultat just nu:
Löst! Gå till lösning.
Om alla kostnader inte är 25% moms, utan några är 6% eller 0% så blir ju momsavdraget mindre och kan då uppgå till 2704 kr
Antar att alla intäkter är 25% moms
Ja det är 25% moms på alla med moms. Det finns några få med omvänd moms (inom EU) och någon utan moms.
men vad blir momssumman på kostnaderna
Har gått igenom alla verifikationer nu från årets start och då blir summan enligt följande:
| Ingående | Ver | Utgående | Ver |
| 438,50 kr | D17 | 123,75 kr | B7 |
| 510,80 kr | D20 | 875,00 kr | B8 |
| 626,80 kr | D21 | 247,50 kr | B9 |
| 13,80 kr | D22 | 243,77 kr | B10 |
| 34,75 kr | N46 | 247,50 kr | B5 |
| 34,75 kr | N8 | 1 521,88 kr | B6 |
| 4,80 kr | D13 | 3 259,40 kr | |
| 34,75 kr | N9 | ||
| 13,56 kr | D14 | ||
| 117,80 kr | D16 | ||
| 34,75 kr | N10 | ||
| 1 865,06 kr | |||
| Diff | 1 394,34 kr |
Uppdaterad sammanställning
Men om du slår ihop importsiffran / ing moms/och spiris så blir det 1865
Och Utg. moms blir 3259 så ska du ha en skuld till SKV på 1.394 kr
Bokför så så blir det väl rätt
När jag kikar på det du skrivit, har du ingående moms från import på en summa om 275,15 men en utgående moms från import på 1 769,38. I och med att importmoms ska debiteras lika i både debet och kredit, så har vi en diskrepans här. Det ska vara lika. Något har gått fel. Fler fel kan finnas också som vi inte ser här.
Du ska ha en eloge för att du är så noga och vill ha detta korrekt. Om man ska göra detta "på riktigt" måste allt stämmas av, inte enbart momskontona. Vi måste kika på hur momskoderna använts vid både försäljning och inköp, för att gå igenom vad som blivit fel. Bokföring och redovisning är ett hantverk och man har regler att gå efter för att säkerställa att man ska klara en eventuell revision. Man kan inte gissa med lillfingret och jag märker att du vill göra det här rätt.
Om det här vore mitt företag, skulle jag kontrollera huvudboken, varje konto som är inblandad i momsen på något vis hur momskoderna ligger och om det blivit fel momskoder någonstans. Har du gjort detta själv tidigare? Är det så att det är dig övermäktigt - vilket inte är konstigt alls - och du vill att jag tittar på det här så kan du säga till så hjälper jag dig. Men då behöver jag alla dina rapporter skickade till mig, så jag kan gå igenom allt som en revisor skulle göra. Hör av dig i så fall, så lägger jag in min e-mailadress till dig så du kan få ordning på det här.
Mvh Lena
Hej Lena,
Vilken underbar människa du verkar vara. Jag vore oerhört tacksam för den hjälp jag kan få.
Jag har som sagt alltid skött bokföringen själv utan någon egentlig utbildning utan har hankat mig fram sedan 1998.
Tack på förhand!
Hejsan, @Mikael Sköld !
Jag tar och kikar på det här under ett par timmar utan kostnad, så får vi se var det landrar. Jag behöver:
Dessa listor ska vara för hela räkenskapsåret.
Du skickar dessa till: lena.m.wahlberg@outlook.com
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.