Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Missat omföring av ingående balanser på kapitalkonton

Hej. Jag tror jag har klantat mig och glömt att göra en "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" år 2025 eftersom jag inte ser en förändring av eget kapital (se första bilden) och jag hittar ingen manuell verifikation från 2025.  

När jag nu ska göra en Omföring av ingående balanser på kapitalkonton så ser jag att det egna kapitalet är exakt samma som vid periodens början och slut.

Har jag klantar mig och i så fall hur gör jag för att rätta till detta? Det är en enskild firma.

Väldigt tacksam för hjälp

Mvh

Thomas

Skärmbild 2026-04-01 141012.jpgSkärmbild 2026-04-01 140636.jpg

7 SVAR 7

B&F (f d eEkonomi) har en tendens att låsa år, så du börjar med att låsa upp räkenskapsår 2025: Inställningar - Företagsinställningar - flik Bokföringsuppgifter. Under Bokföring låst t o m: väljer du Ingen låsning. Nu ska det gå att ändra.

Sedan gör du en omföring av år 2024 års konton och daterar den verifikationen  1/1 -25. Spara och stäng.

Sedan är det bara att tuta och köra, för nu är felet åtgärdat!

Nu när du ändrat inställningen på låsningen måste du vara observant så inga verifikat hamnar på  fel räkenskapsår, och känner du dig osäker så gå in på inställningarna igen och lås.

Mvh Lena

Hej och tack för svar.

Under inställningar finns inte fliken Bokföringsuppgifter. Det finns en flik som heter räkenskapsår. Jag provade att låsa upp året, men när jag ska göra en ny Omföring av ingående balanser på kapitalkonton enligt dina anvisningar, så är summorna exakt samma som på bilderna, så hur gör jag för att det ska bli rätt?P

Mvh

Thomas

Hmmm... vilken programvara arbetar du med? Jag har beskrivit Bokföring och Fakturering.

Mvh Lena

Det är samma programvara och jag hittade fliken Bokföringsuppgifter, men det går inte att välja ingen låsning eftersom det är låst månadsvis. Se Bild

Skärmbild .jpg

Mvh

Thomas

Det måste gå att låsa upp på något sätt. När det gäller att låsa upp periodeer måste man gå baklänges och låsa upp föregående månad, sedan månaden före och sedan  månaden före den och så vidare. Till sist måste det gå att låsa upp även på något sätt. Jag gillar inte låsningar; det ställer till det för alla...

Testa nerifrån med "Låsning av period efter"  och sätt till "Inkomstdeklaration"

Gå sedan uppåt.

I och med att jag kan låsa upp, borde alla kunna göra det. Spiris är supersnabba på att låsa med automatik, men man får en blänkare när så sker och jag lyckades låsa upp direkt efter att meddelandet kom upp på skärman. Tycker att det vore bra om man fick frågan om man ville låsa eller ej, istället för att en maskin bestämmer allt.

Men testa och se ifall det går att byta från månad till år längst ner, då kanske du kan ändra så att allt är låst per 2023 istället...

Mvh Lena

Hej och tack för svar. Nu har jag efter många om om men lyckats låsa upp år 2024 och jag ser att jag mycket riktigt inte gjort en Omföring av ingående balanser på kapitalkonton förra året. Hursomhelst är detta rätt?

Före Omföring av ingående balanser på kapitalkonton 

Skärmbild 2026-04-02 före.png

Efter Omföring av ingående balanser på kapitalkonton 

Skärmbild 2026-04-02 test 2025.png

Mvh Thomas

Grattis till upplåsningen och i och med att alla konton blivit samlade under 2010 nu så är det rätt!

Bästa hälsningar, Lena