Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Milla28
MEDLEM

Moms deklararation

Hej

Jag betalade in 247 kr i moms till skatteverket. Hur ska jag bokföra det? Sist gjorde jag fel och en bokförings byrå som jag anlitat tillfälligt rättade det, men det kändes som de kvittade bort den så därför min osäkerhet. 

Vill att det ska bli rätt från början.  

Momspliktig försäljning 05   7500

Utgående moms 25 % 10   2686

Beräkning av moms

Summa utgående moms   2686

Ingående moms att dra av 48   2439

Moms att betala 49   247

Tack på förhand

Mvh Milla28

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du kan nog vara lugn. Momsdeklarationen innehåller två bokföringstransaktioner.

Bokföra deklarationen:

Debet 2650            247

Kredit 1630             247

Bokföra inbetalningen:

Debet 1630        247

Kredit 1930        247

Som du ser så tar transaktionerna på konto 1630 ut varandra och man kan uppfatta det som en "kvittning" men det är två olika transaktioner.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej 

Har jag förstått detta rätt. Ska jag välja inbetalning av moms? Är allt under samma verifikation? Och är det på inbetalningen som ligger under kassa händelser jag gör bokföringen på? Tack för väldigt snabbt svar. Lite ny på detta så väldigt Tacksam för er hjälp.

Hej

Nej det blir två separata verifikationer. Den ena, inbetalningen som ligger i Kassa- ch bankhändelser matchar du som "inbetalning till skattekonto" och då konto 1630 debet.

Momsdeklarationen gör du via en manuell verifikation med datum när du gjorde deklarationen. Kan ju vara ett annat datum än när du gjorde inbetalningen. 

Debet 2650

Kredit 1630

Vänliga hälsningar

RoffaK

Milla28
MEDLEM

Hej 

Nu har jag bokfört det men kom på att jag nog gjorde en miss. Jag bokförde inbetalningen först den heter A 24 och A 25 är den som är datumet på när jag skickade in momsdeklarationen till skatteverket. Eller ska det vara när jag gjorde momsdeklarationen på Spiris? Förstår ju nu att den som är 25 skulle vara först för då kunde jag koppla inbetalningen till den. Man lär så länge man lever. Kan jag göra detta på något annat vis och koppla ihop dem eller hur löser jag detta steg för steg?

Tack på förhand

Mvh Milla