Är moms registrerad. Köpt varor inom EU.
Köpt med kort (förskottsbetalning)
Kvitto säger:
Totalt beskattningsbart belopp: 100,00kr
Moms (0% leverans inom EU) : 0,00kr
Hur bokför jag detta?
Löst! Gå till lösning.
Så här ser EU-bokningar ut, inköp varor och tjänster ifall du har reggat VAT-nr hos leverantören:
Mvh Lena
Gick mitt svar iväg?
Försvann det?
MVH
Per
Hej, Stort tack för svar!
Är helt novis, följdfråga:
Ska jag räkna ut den 25% potentiella momsen på inköp som sedan balanseras ut i väntan på försäljning?
Enskild firma, inköp med privata medel under lageruppbyggnad.
MVH
Per
(andra försöket att svara)
Ja, inköpen ska bokas så här, med moms på bägge sidor; en i debet och den andra i kredit. Som du ser finns det momskoder på tre av dessa konton, så när du bokar dessa inköp, var noga med att kontrollera att det ser ut så här, att det ligger momskoder med dessa siffror på kontona.
Mvh Lena
Tack!
Per
Hej igen, följd fråga.
Hur bokförs inköp från UK där Moms och tull finns på kvittot?
MVH
Per
PS
Och man ska använda konto 2018 när betalning skett med egna medel (enskild firma)
MVH
Per Almén
Hej
Om det är moms och tull som kommer från UK så skall det bakas in i inköpskosntaden dvs varan får ett högre inköpspris.
Det är korrekt att du använder 2018 om du lagt ut privata pengar och frågan gäller en enskild firma.
2018 Egen insättning kredit
4500 Övriga momspliktiga inköp Debet
Observera att det senare kan behöva bokföras upp så kallad importmoms på varuinnköp från länder som inte är med i EU.
/Joachim
Fråga om moms bokföring inköp från ideella föreningar.
Gör inköp från ideella föreningar som säljer momsfritt, secondhand m.m.
Hur bokföra moms? Kan man stryka moms raden?
MVH
Per
Om du köper in från en ideell förening som inte jobbar med moms, får du ingen moms på fakturorna och då ska du inte heller boka någon moms.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.