Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
rragnar
UTFORSKARE

Moms tidigare period, positivt saldo 2641

Hej!

Jag har ett lite rörigt ärende angående moms.

Jag har AB och kvartalsvis redovisning av moms. Jag sitter nu med årsavstämning inför bokslut 2024. När jag går igenom kontoanalysen ser jag att jag har ett positivt saldo på konto 2641 på 66 kr.
Ursprungligen beror detta på ett inköp jag gjorde åt företaget med egna pengar i mars 2023, och jag fick då en kortfristig skuld till närstående, där jag också drog av momsen för inköpet i samband med köpet. 
När jag sedan gjorde klart bokslutet för 2023 i maj 2024 insåg jag att den ursprungliga verifikationen för inköpet var felaktig, och jag gjorde därför först en korrigeringsverifkation där jag vände Kredit och Debit, därefter gjorde jag en korrekt verifikation och betalade tillbaka den kortfristiga skulden till mig från företaget. 

I och med att jag gjorde en ny korrekt verifikation i maj 2024 hamnade då momsen på det ursprungliga inköpet i en annan period än när köpet först genomfördes. Den redovisades sedan i momsperiod Q2 2024 (april-juni), och jag har alltså sedan dess haft ett positivt saldo på konto 2641. 

Min fråga är nu - behöver jag kontakta skatteverket för att rätta upp detta, eller kan jag på något sätt rätta till detta i kommande momsredovisning, alternativt i bokföringen?

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Frågan är om det är rätt nu i Q2 2024 kommer saldot på 2641 bli noll efter det?

I så fall så räcker det som rättning. 

/Joachim

rragnar
UTFORSKARE

Hej @Joachim E och tack för svar. Tyvärr är saldot inte nollat efter momsredovisningen Q2 2024, utan det ligger kvar på plus 66 kr fortfarande. Men skulle jag kunna justera detta på kommande momsredovisning? 

Hej

Lättast sättet att justera det är att boka om saldot på 2641 till 2650 via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

2641 Kredit 66
2650 Debet 66

/Joachim

rragnar
UTFORSKARE

OK och det skulle gå bra att skapa den verifikationen i nuvarande momsperiod alltså (2025 Q2)? Jag behöver inte ändra i det jag skickat in till SV tidigare? 

Hej

Yes det går bra att göra den i Q2 eller vilken momsperiod som helst då det inte kommer påverka själva momsrapporten.

/Joachim

rragnar
UTFORSKARE

Hej igen - tack för svar @Joachim E och ursäkta sen återkoppling.

Jag gjorde i ordning verifikationen enl. din instruktion, men jag ser då att i kommande momsrapport för april-juni 2025 dyker den verifkationen upp i ruta F. "Ingående moms att dra av": -66 kr.
Är det ok att momsen kommer justeras i kommande rapportering till SV alltså? 

Hej

Beloppet är så pass litet och händelsen så pass långt tillbaka i tiden så detta är ok istället för att behöva korrigera bokslut och tidigare momsredovisningar.

/Joachim

rragnar
UTFORSKARE

OK super, det var det jag hoppades! Tack så mycket!

rragnar
UTFORSKARE

Hej @Joachim E ! Behöver tyvärr öppna upp den här tråden igen. Jag har gjort klart bokslutet, men i INK2R hamnar nu saldot -66 kr i ruta 2.48 "skulder till övriga företag som det finns ett ägarintresse i och övriga skulder". Det känns som att det inte bör ligga en negativ skuld där (fordran?) - och särskilt inte när det gäller moms. Hur bör jag hantera detta nu?

Hej

Lättaste sättet att justera detta i bokslutet är att manuellt bokföra om de 66 kr på 2641 till ett fordranskonto.

På datum 2024-12-31 gör du denna manuella kontering.

2641 Kredit 66
1650 Debet 66

Sedan vänder du tillbaka denna kontering på datum 2025-01-01

2641 Debet 66
1650 kredit 66

På så sätt kommer det lägga sig som en fordran i bokslutet som du sedan återför i 2025 och justerar i den senare momsredovisningen.

/Joachim