Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

m7lamb
NY MEDLEM

Moms vid enskild firma för konstnärlig verksamhet

Hej!

Jag har en nystartad enskild firma för konstnärlig verksamhet och har lite frågor angående moms vid försäljning. Som jag förstår det så är moms 12% för försäljning av konstverk. Då jag säljer både i sverige och utomlands inom EU så är jag även momsregistrerad då detta är ett krav på de event som jag säljer och undrar därför hur jag ska bokföra rätt. Kort och gott består min fråga av 2 funderingar:

1.  Enligt konst.se så uppges "Du kan som privatperson, eller om du driver en enskild firma, sälja konstverk momsfritt (0 % moms) för högst 300 000 kr per år. Om din försäljning är högre än detta ska du betala moms på all försäljning under beskattningsåret från första kronan. Om du säljer dina verk för mer än 300 000 kr ska du redovisa moms med 12 % på all försäljning under året." Betyder det att jag kan sälja momsfritt (iallafall inom sverige) upp tills dess att jag uppnått försäljning för 300000 eller bör jag inkludera 12% moms redan från första kronan utan att ha uppnått 300k eftersom att jag är momsregistrerad?

2. Vid försäljning på plats utomlands bör jag används mig av svensk moms (dvs 12%/0% om jag ej behöver ta ut moms beroende på svar på frågan ovan) när jag bokför eller behöver jag använda den moms för konstverk som gäller i det land jag fysiskt säljer mina varor? För att klargöra är jag fysiskt på plats och säljer mina varor utomlands, och det sker ingen transport av varor via post/paket.

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Fråga 1 rekommenderar jag att du tar upp med skatteverket. Låter märkligt att man kan sälja utan moms upp till ett visst belopp när man är momsregistrerad. Gränsvärdet för att slippa redovisa moms är 120 000 kr men som jag förstår dig så är du redan registrerad för moms.

2. Vid försäljning utomlands gäller två olika regler beroenede på om du säljer till privatpersoner eller företag.

Vid försäljning til privatperson gäller samma regler som vid försäljning inom Sverige dvs du tar ut samma moms som i Sverige.

Vid försäljning till företag så skall du inte redovisa någon moms men försäljningsbeloppet skall in i ruta 35 i momsredovisningen.

/Joachim