Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas_00
NY MEDLEM

Överföra saldo från kreditfaktura

Hej

Jag har fakturerat en kund 1 000 kr och kunden har betalat hela fakturan. Nu blev arbetet mindre än förväntat och vi har kommit överens om att jag ska betala tillbaka 300 kr. För detta har jag skapat en kreditfaktura.

Men, nästa år ska jag göra ett arbete åt samma kund igen för låt säga 1 000 kr. Kunden vill att jag har kvar de 300 kr och tar dessa som en delbetalning för det eventuella jobbet nästa år.

Så min fråga är hur jag hanterar detta, och jag tänker att det finns två alternativa lösningar.

1) Jag låter 300 kr "skvalpa" som en minuspost under kundfordringar och plockar upp dessa nästa år när jag fakturerar kunden. Hur gör jag då? Jag har ju ingen utbetalning att matcha mot kreditfakturan.

2) Jag skapar en faktura nu för jobbet nästa år och på något sätt kvittar mot kreditfakturan. Hur? Men då måste jag också hantera att den fakturan inte ska bidra till resultatet innevarande år utan först nästa år, hur?

Mitt AB använder kontantmetoden. Vilket ju innebär att jag måste "betala" kreditfakturan för att det ska gå till resultatet.

Tacksam för hjälp och förslag på bra lösningar!

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du låter det ligga kvar under kundfordringar och när kunden betalar nästa faktura så betalar kunden inte 700 kr och då matchar du inbetalningen mot fakuran på 1 000 kr och samtidigt kreditfakturan på 300 så blir båda matchade och "betalda/Utnyttjade/ i samma verifiktion.

/Joachim

Thomas_00
NY MEDLEM

Men det finns väl ingen kundfordran än eftersom jag kör efter kontantmetoden eller missar jag något?

Kan ett alternativ vara att göra två manuella bankhändelser, en utbetalning och en inbetalning på kreditfaktura beloppet? Då kan jag enklet matcha kreditfakturan och har en inbetalning att hantera för nästa faktura.