Hejsan, Flyttar varor till Amazon FBA i Tyskland från Sverige och behöver redovisa detta under momskod 30. Jag vill helst inte skapa en konstgjord försäljning, någon som har ett bra tips på hur man bokför detta?
Hej
Momskod 30 avser inköp från utlandet så inte helt med på hur du menar med konstgjord försäljning. Frågan är hur du har bokfört själva inköpet av varorna och mest troligt är det bokföringen av inköpet som behöver justeras så det har momskod 30 och så den omvända skattskyldigheten redovisas på inköpet.
/Joachim
Hejsan, du har rätt, ska vara momskod 35, jag som blandade ihop siffrorna. Deklareras som inköp i Tyskland mot Tyska skatteverket, så då ska det ju vara med i försäljningen här, men bara i momsdeklarationen inte i min övriga bokföring.
Hej
Måster erkänna att det är första gången jag stöter på detta. Att inte få med det i bokföringen i övrigt blir svårt då det kräver att man bokför upp det som försäljning i själva bokföringen med rätt momskod för att det skall komma med i momsredovisningen.
Skall det enbart vara med i momsredovisningen men inte i bokföringen så får du komplettera det manuellt i själva momsdeklarationen när den görs på skatteverket dvs lägga in beloppet i ruta 35 manuellt.
/Joachim
Ja det är ett sätt att hantera det, tänkte att kanske någon annan hade ett smart upplägg. Drar en fråga till Skatteverket så får vi höra vad de säger. Tack för tipset.
Hej
Inga problem. Du får gärna återkomma med vad du får för svar från skatteverket.
Önskar dig en fortsatt fin dag.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.