Hej
Jag använder mig av den automatiska momsredovisningen i Spiris bokföring och fakturering. När jag har godkänt momsredovisningen och skapat en verifikation i programmet innehåller denna verifikation värden från ett konto som inte alls hör till momsredovisningen, utan är ett konto som använder för telekommunikationskostnader (konto 6232), se bifogad bild.
Tidigare momsredovisningar har inte skapat något på detta konto och det verkar inte heller vara reserverat för momstransaktioner sett till bas-planen. Varför inträffar detta?
Hej igen,
Jag testade att göra om momsredovisningen och får ändå samma resultat. Jag skulle vilja skapa en korrigeringsverifikation men behöver i så fall veta från vilket konto som 6232 motsvarar i debet. Förmodar att det går att hitta via kontoanalysen?
Hade dock varit fint om den inte automatiskt krediterade konto 6232.
Konto 6230 heter datakommunikation. Gruppen av konton 6200 - 6290 heter Tele och post.
Du får gå igneom alla verifikat som tillhör momsredovisningen och leta fram där det diffar och kika på underlaget hur verifikatet ska se ut. Det är i ett verifikat felet ligger, inte i programmets momsrapport, gissar jag.
Mvh Lena
Jag har nu löst det. Det var felaktig momskod kopplad till kontot som skapade problemet. Om någon annan får ett liknande problem när ni skapar en momsredovisning så vet ni varför.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.