Hej,
När jag skriver ut en balansräkning för Q4 2025 så kommer konto 2124 med, varför? Kontot avser periodiseringsfond 2024 och har noll i ingående balans, noll i förändring och noll i utgående balans. Det är inget konto som normalt används och inget är bokfört på kontot under 2025-07-01 - 2025-12-31. Varför kommer raden ens med i utskriften? Den här rapporten kan jag inte skicka till min kund...
Testa att gå in under Kontoplan och avaktivera kontot och se vad som händer. Det kan vara så att det ligger kvar för att kontot använts tidigare, år 2024.
Mvh, Lena
Tack för tipset men kontot var inte aktivt så nu provade jag att aktivera och det blir ingen skillnad tyvärr.
Hittade detta hos AI-assistenten:
Hoppas den är korrekt i sina anvisningar.
Mvh Lena
Tack för att du kämpar med att svara på min fråga, du är fantastisk, men det där löser bara problemet när jag har arbetsbilden Balansrapport på skärmen men det löser ju inte min fråga varför raden kommer med när jag skriver ut rapporten på papper.
Jag förstår.
Jag överlämnar det här till Spiris, som får förklara varför tomma konton utan transar under året visas i balansrapporten.
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.