Hej,
Efter mycket samtal med support och läst mycket på forumet (eftersom jag inte är ekonom) så kanske jag nu är i någorlunda i hamn med allt hoppas jag men jag förstår inte varför det ser ut som det gör på Balansrapporten under eget kapital? Kan jag göra något för att få bort dessa uppgifter för konto 2060, 2071 & 2072 eller kommer de att ligga kvar i alla år framöver? Vi började använda Visma 2024 och då skapade de upp dessa konton för att starta igång oss. Konto 2068 förstår jag varför det är där och det är resultatet som är fortsättningen på vad som lades in på konto 2060 vid uppstart
Löst! Gå till lösning.
Samfällighetens kontonamn:
Enligt kontoplanen heter eget kapital för ideella föreningar så här:
Tolkar jag det rätt, att kontona:
Om ovanstående stämmer är detta ert startkapital och allt borde ligga under samlat under 2060 Eget kapital (och byta namn till det också). Konton som heter 2070 - 2079 avser Ändamålsbestämda medel och hit räknas pengar ni fått som skall gå till öronmärkta projekt.
Hör av dig igen ifall jag missförstått något.
Ha en trevlig helg!
Mvh Lena
Hej,
Nu börjar minnet komma tillbaka lite med hjälp av ditt svar 🙂
Jag fick hjälp med att öronmärka pengar på konto 2071 för att dessa skulle gå till asfaltering som vi behövde göra under 2025.
Ev skulle vi även använda ytterligare pengar från vårat andra sparkonto då vi inte visste hur mycket pengar som skulle gå åt vid asfalteringen. De pengarna öronmärktes under konto 2072. Så nu försöker jag få ordning på dessa konton också, det tar aldrig slut 🙂 Google och ni och supporten är just nu my best friends 🙂
Tack för hjälpen och hoppas du haft en bra helg! Själv har jag jobbat
Tanken är att man med dessa pengar ska boka de investeringar man åtagit sig, så att skulden minskar successivt. Har ni bokat kostnaderna för asfalteringarna så att skulden på 2071 och 2072 minskat i takt med att asfalteringarna skett, eller har de blivit kostnadsförda på resultatsidan?
Mvh Lena
Hej, jag sitter fortfarande och försöker få ordning på resultatrapporten för 2025 men jag förstår inte rapporten eller vad jag gör för fel?
1. Årets resultat är resultatet för året 2024
2. Bokade över 2071 till 2060 men borde det gå mot 1930 eftersom det var där leverantörsfakturan drogs ifrån. Ser ut som de 75000kr lades till på 2060? Jag vill egentligen bara 0a 2071
3. Borde inte kapitalet öka på 2060 när jag gjorde en balans på över dit på datum 250101
4. Årets resultat på 2025 är inte med? vi gick minus ca 18000kr borde inte det komma upp under Eget kapital?
5. Jag flyttar störra belopp pengar fram och tillbaka på konto 1930 och 1940 borde det också föras in på konto 2060 på något vis?
Det här behöver jag se på ett annat sätt än jag ser det här i forumet. Kan du kontakta mig istället på e-mail: lena.m.wahlberg@outlook.com.
Jag behöver i PDF totalt 8 filer:
Du hittar listorna under:
Mvh Lena
Hej Lena
Skickat filerna till dig
Mvh Anneli
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.