Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MonetMicke
MEDLEM

Ny leasing av förmånsbil

Hej,

Jag har via mitt aktiebolag (fåmansbolag) tecknat avtal om operationell leasing av en bil. Avtalet är på 36 månader, och när det är klart så kommer jag kunna lämna tillbaks bilen, alltså inget restvärde.

Jag har betalat en första förhöjd avgift om 161 250 inkl moms. Efter det kommer månatlig avgift att vara 5 353 per månad inkl moms. 

Förmånsvärde är enligt uppgift 9828 kr per månad.

Hur ska jag bokföra den första förhöjda, och även därefter? Som jag förstår det är momsen avdragsgill till 50%. Hur hanterar jag detta så att det blir rätt när momsredovisning ska ske?

Betr förmånsvärdet så antar jag att det redovisas per månad till skatteverket, och att bolaget betalar arbetsgivaravgifter utifrån det, samt att det då även hamnar rätt i min deklaration?

Tacksam för svar!

Micke

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Den första förhöjda avgiften bokför du på konto 1720 och hälften av momsen på konto 2641

Den månatliga avgiften skall sedan bokföras på konto 5615 och hälften av momsen på konto 2641

Förmånsvärdet skall du lägga till i konteringen av löneutbetalningen. Läs gärna i nedan ärende där detta finns beskrivet.
https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Tjanstebil/m-p/261102#M54500

/Joachim

Hej Joachim,

Stort tack för svar!

Några följdfrågor:

1. När jag bokför som förutbetald leasingavgift, kommer det då att komma upp hur den ska periodiseras (i mitt fall 36 mån)?

2. Jag är i den lyckliga sitsen att jag inte behöver ta ut lön ur företaget, har fortfarande lön från min förra arbetsgivare, och kan snart börja lyfta pension. Jag har heller inte Visma Lön.  Jag antar därför att jag inte ska bokföra förmånen överhuvudtaget i bolaget, bara ha med den i arbetsgivardeklarationen?

Mvh
Mikael

Hej

1. Du kan när fakturan läggs in periodisera den. Tänk på att enbart halva momsbeloppet skall läggas in i fältet varav moms. 
Detta för enbart hälften av momsen är avdragsgill på leasing av bilar.

I popupfönstret som öppnas väljer du sedan periodiseringskonto och antalet månader kostnaden skall periodiseras.

2. Förmånen skall du bokföra upp oavsett för att arbetsgivaravgiften blir en kostnad för företaget som behöver bokföras. Själva förmånen blir ett plus minus noll summe spel som inte påverkar resultatet men som ändå skall redovisas i bokföringen.

En sådan kontering ser ut så här. 

7398 Debet 9 828
7399 Kredit 9 828
7510 Debet Arbetsgivaravgiften
2731 Kredit Arbetsgivaravgiften.

/Joachim

Stort tack för hjälpen!

God jul och Gott nytt år när tiden kommer!

Micke