Hej!
Jag startade mitt företag i början av året och har sedan dess skickat några fakturor samt gjort några inköp. Jag håller på att starta ett företagskonto men det har tagit tid, så inkomster och utgifter har skett via mitt privata konto för tillfället.
Såhär förstår jag min situation:
Jag behöver föra in eget kapital som min ingående balans för att sedan kunna bokföra de inköp jag gjort eftersom det måste finnas några pengar i företaget för att jag ska kunna göra inköp. Eftersom jag tagit mina egna pengar från mitt eget konto så har jag inte tänkt på hur mycket jag bör ha som ingående balans tills nu. Spelar det någon roll hur mycket jag lägger in där så länge det täcker mina inköp? Hur börjar jag för att det ska bli rätt? Eller har jag tänkt helt fel?
Tack
Löst! Gå till lösning.
Hej
Vilken bolagsform gäller detta?
Dår företaget startade i år så kan och ska du inte ha någon ingående balans. Du får bokföra det som skett under året som berör företaget via manuell kontering istället.
/Joachim
Hej Joachim,
Enskild Firma. Jag förstår. Vad menas med manuell kontering? Typ som i den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=uEG7Ojpp9-4&list=PLJVwzDl2Wor5T13ReJ5AMQJd1Fd-KL8wC&index=21
/Raketen86
Hej
Det i filmen är en variant av manuell kontering. Följ filmens exempel vilket är enklare.
/Joachim
Okej tack,
en fråga till. Jag har ett kvitto där jag både köpt saker för mig själv och för mitt företag - hur gör jag för att markera de artiklar som hör till mitt företag? Om vi utgår från filmen tex.
/Raketen
Hej
Är det betalt från företagets konto eller ett privat konto?
Visar hur det hanteras i båda fallen. I exempet så är den totala kostnaden 500 kr inkl moms på 100 kt
250 kr är privat och 250 kr tillhör företaget.
1. Om det är betalt från företagskontot bokför du det på följande sätt
2. Är det betalt från ett privat konto så behöver du enbart bokföra de 250 kr som berör företaget.
/Joachim
Grymt! Stort tack.
Nu har jag ett nytt problem tyvärr:
Jag försöker bokföra en 5410 förbrukningsinventarie, betalat med egna pengar och jag har kopplat mitt kvitto som är en uppladdad PDF.
Datum, belopp, avdragsgill moms och beskrivning är inlagda men jag får ändå felmeddelande 'du har inte angett något belopp'.
Jag är momsbefriad och har även testat att fylla in boxen med 'ange belopp inklusive moms'
Vad gör jag fel?
Hej
Behöver se hur det ser ut i ditt system för att kunna svara på detta så ta en skärmdump och bifoga här i forumet.
/Joachim
Hej Joachim
Jag löste det genom att ta bort en extrarad med 0 kr i moms. Hittade en annan tråd där det stod att det var felet.
/Raketen
Hej
Ok toppen att det lösts sig och tack för att du återkopplade.
Ha en fortsatt fin kväll.
/Joachim
Ja, tack detsamma.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.