Hej!
1.Jag pratade precis med er support. Jag byter program från Bokio till Spiris nu i dagarna och funderar över själva importen av SIE-fil. Som jag har förstått det följer inte underlag, kvitton osv med i SIE-filen, utan detta är enbart själva bokföringen. Visst behöver jag då manuellt koppla varje underlag till verifikationerna under året? Mycket jobb.. men förmodar att detta behöver göras?
2.Behöver jag importera SIE-filer och underlag från 2024, 2023 osv också? Vill mig minnas att Bokio inte tillåter mig att ha kvar mitt konto efter uppsägning. Det finns alltså ingen chans att gå tillbaka senare.
Tack!
Med vänlig hälsning,
Sofie
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det finns inget krav att du behöver ladda upp underlagen digitalt så länge du sparar dem och lätt kan ta fram dem från en papperspärm eller ett annat digitalt lagringssätt.
Sie filerna hade jag definitivt rekommenderat att du laddar upp för samtliga år.
/Joachim
Ok tack!
Förmodar att jag även behöver ladda ner underlag från många år bakåt?
Teknisk fråga: När jag för över SIE-filerna är det då viktigt att det sker i kronologisk ordning? och hur många år tillbaka?
Hej
Om du har underlagen enbart i Bokio så behöver du spara ner och spara om underlagen på en annan plats så du har tillgång till dem. Du behöver däremot inte ladda upp dem i Spiris om du inte själv vill.
I vilken ordning filerna laddas upp spelar egentligen ingen roll men personligen hade jag börjat med den tidigaste och arbetat mig framåt till innevarande år.
Då du skall spara boköringen i 7 års tid så hade jag laddat upp filer för de senaste 7 åren.
/Joachim
Jättebra tack!
Är det något mer jag bör tänka på när jag byter program? Något som lätt missas?
Hej
Spara ner underlag och eventuella kundfakturor lokalt på din dator eller i molnet. Annars utöver sie filerna kan jag inte tänka på något som är nödvändigt.
/Joachim
Tack!
Hur gör jag med mitt banksaldo? Jag gör en ny betalning till mitt nya konto (görs detta innan eller efter jag laddar ner SIE-filen?!).
Hur gör jag med ingående balans och bokföring av överföringen? Tack!
Hej
Om du gör överfröingen till det nya kontot innan eller efter spelar ingen roll så länge det bokförs rätt i det systemet du använder vid överföringen.
Varje bankkonto du har eller har haft bör ha ett eget 19XX konto i din bokföring. Så med det sagt så innebär det att om du använt 1930 för banken i Bokio så behöver du skapa och använda ett annat bokföringskonto för den nya banken (1931 t ex)
När du sedan gör överföringen av saldot så skall den överföringen bokföras på detta sätt i det systemet du gör bokföringen av den (Spiris eller Bokio)
1930 Kredit (överför saldo)
1931 Debet (överfört saldo)
/Joachim
Toppen, tack!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.