Hej,
Jag råkade bokföra en leverantörsfaktura två ggr, och gjorde därvid en korrigeringsversion av det ena verifikatet.
När jag sedan bokförde betalningen så bokades den mot den lev faktura som jag hade korrigerat. Med resultat att systemet nu menar att jag har en obetald lev faktura.
Hur gör jag enklast för att korrigera detta?
Löst! Gå till lösning.
Fråga: Jag råkade bokföra en leverantörsfaktura två ggr, och gjorde därvid en korrigeringsversion av det ena verifikatet.
Vad jag förstår, matade du in en faktura två gånger av misstag och upptäckte felet...
Fråga: När jag sedan bokförde betalningen så bokades den mot den lev faktura som jag hade korrigerat.
Svar: Här låter det som om du har två fakturor, varav en är korrigerad (med en kreditnota?) och den sattes med status Betald? Om du behöver, kan man gå in och upphäva betalningen på fakturan. Kan det vara något som du tror skulle hjälpa dig, att upphäva utbetalningen på fakturan och att betala den andra i stället?
Fråga: Med resultat att systemet nu menar att jag har en obetald lev faktura.
Svar: Om du har två fakturor och vi säger att du:
... upphäver betalningen på den som står som betalad...
... betalar den "rätta" fakturan
... då bör du...
ha en faktura som står obetalad och det är den som programmet känner av. Har du gjort en kreditnota som matchar fakturan, kan du "betala" bägge, via konto 1910 för att kvitta dessa två mot varandra. De två ihop blir ju plus minus noll.
Jag reserverar mig för det du skriver att du har korrigerat ett verifikat. Här låter det som om du har gått in i bokföringen och gjort en förändring. Frågan är hur? När du arbetar med leverantörsfakturor och med kundfakturor, ska du göra kreditnotor när det är fel. Går man till verifikatet fakturan pekar mot istället, blir det tokigt i bokföringen.
Hoppas att lite av det här har hjälpt dig i alla fall. Återkom gärna.
Mvh Lena
Mvh Lena
Ja - Med resultat att systemet nu menar att jag har en obetald lev faktura.
LW - jag förstår inte helt ditt svar hur jag ska göra?
Jag förstår hur jag kan göra det om jag gör det utanför systemet- men undrar hur jag gör smidigast i systemet:
Ska jag
1. göra en korrigeringsversion av 2440 - 1930 verifikatet
2. sedan göra ett nytt verifikat manuellt där jag bokar 2440 -1930 och då tro att det kan kopplas ihop med leverantörsfakturan genom att jag anger ocr numret?
Det här skedde i april 2025 - jag upptäckte det först nu när jag började stämma av året.
Oj, ser att första delen av mitt meddelande inte kom med:
Ja - jag gjorde en korrigeringsversion av det ena verifikatet avseende leverntörsfakturan. ( det var dubbelbokfört, inte en kreditfaktura)
Vid betalningen stämde Vismas system autmatiskt av det mot det verifikat jag korrigerat, inte det jag hade kvar. ( båda hade ju samma ocr nummer)
Så frågan är då om jag ska:
1. göra en korrigeringsversion av 2440 - 1930 verifikatet
2. sedan göra ett nytt verifikat manuellt där jag bokar 2440 -1930 och då tro att det kan kopplas ihop med leverantörsfakturan genom att jag anger ocr numret?
Eller finns det något sätt att ändra på kopplingen mellan inbetalningen och lev fakturan?
Det här skedde i april 2025 - jag upptäckte det först nu när jag började stämma av året.
Hejsan, igen!
Det blev fel, när du gick in på verifikatet och korrigerade den ena leverantörsfakturan.
Mvh Lena
Jag gjorde en korrigeringsversion istället för en kreditfaktura. Systemet visar nu att det fortf är obetalt. Hur gör jag enklast nu?
Vet inte hur jag gör en kreditfaktura i Spiris?
Jag upptäckte nu att det fanns en knapp för at skapa kreditfaktura i programmet - hade inte sett detta.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.