Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eghtebas
UTFORSKARE

Obetald Kundfaktura

Hej,

Jag har en obetald kundfaktura som legat i systemet sen förra året. Jag initierade processen också i Visma Påminnelse Direkt, och den ligger fortfarande där.

Det står klart att kunden inte kommer att betala och jag vill stänga ner den fakturan så att den inte ligger där bland obetalda fakturor längre. Jag antar att jag kan bokföra detta som förlust på något sätt. Den har ju räknats som inkomst och betalats moms för, etc.

Blir det rätt om jag gör på det här sättet?

1- Öppna den obetalda kundfakturan.
2- Välj Åtgärder → Kreditera (systemet skapar en kreditfaktura som matchar originalet).
3- När kreditfakturan är bokförd kvittar man den mot den obetalda fakturan.
4- Därefter gör man manuellt en verifikation enligt nedan för att bokföra det som kundförlust.

Kreditera 1510 Kundfordringar (så att fakturan försvinner från obetalda fakturor).
Debitera 6351 Konstaterade kundförluster (kostnad).

Justera momsen:
- Debitera 2610 Utgående moms (återför den moms du tidigare betalade in till Skatteverket).
- Kreditera 6351 eller ett mellankonto beroende på hur ditt system gör.

Tack på förhand!

/Ali

Eghtebas_0-1759574301969.pngEghtebas_1-1759574336144.pngEghtebas_2-1759574351278.png

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan registera kundförlusten direkt från kundfakturan så slipper du de extra stegen du specificerat. De stegen blir totalt sett korrekt men skapar betydligt fler moment och verifikationer.

Gå istället in under Försäljning > Kundfakturor. Klicka på raden med kundfakturan som skall boköras bort som en konstaterad kundförlust och välj Registrera kundförlust.

I nästa steg så väljer du kontaterad kundförlust. Ange datumet du vill att den skall bokföras på och tryck på bokför.

Systemet skapar du en verifiktion åt dig som hanterar hela kundförlusten.

För info. kreditera en faktura gör du enbart om det är något fel på fakturan (Adressuppgiter, innehåll etc) Vid en kundförlust skall fakturan aldrig krediteras.

/Joachim

Eghtebas
UTFORSKARE

Hej Joachim,

Tack för ditt utförliga svar! Det är precis vad jag behövde, utan att komplicera det.

Ha en fin dag!

Mvh

Ali

Urvine
MEDLEM

Det alternativet finns inte. Jag kan välja mellan att registrera en inbetalning eller periodisera. Om jag väljer registrera en inbetalning vad ska jag välja för konto.

Hej

Låter märkligt att det alternativet inte finns då det skall finnas i alla varianter av systemet. Bilden du bifogat är från Påminnelse direkt och där ska du inte hantera det utan det skall göras i bokföring och fakturering.

Registrera inbetalning skall du inte göra då det inte skett någon faktiskt inbetalning.

Rekommenderar att du kontaktar vår telefon support på 0470 - 70 62 00 så någon eventuellt kan dela skärm med dig för att se hur det ser ut.

/Joachim