Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Skogs_Linnea
MEDLEM

Omföring konton...igen...

Hej!

Jag har samma problem som - https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Flytta-over-arets-resultat-fran-2099-till-2019/m-p...

Jag har använt bokio och vill nu omföra pengarna från 2099 till 2019. Men, mitt problem är att jag redan gjort omföringen av eget kapital första dagen på räkenskapsåret utan att då veta att jag borde föra över allt till 2019. Hur gör jag nu för att det ska bli rätt? Kan jag göra två rader till i verifikatet omföring av eget kapital och föra över allt till 2019? Hur vet jag vilka summor jag ska föra över?

Hälsningar Linnea

40 SVAR 40
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle behöva se din balansrapport på kontonivå för att kunna svara på detta så återkom med en bild av denna så skall jag ge dig den exakta konteringen.

/Joachim

Balansräkning.png

Hej

Det ser ut som du bokfört ett resultat under 2024 som inte stämmer helt eftersom du har kvar ett beräknat resultat längst ner. 

Så mitt råd är följande.

Gör först denna kontering för att flytta samtliga ingående saldon på eget kapitalkontona till 2010.

Ta sedan bort bokföringen av årets resultat och bokför upp det utgående saldot under beräknat resultat som årets resultat.

/Joachim

Skogs_Linnea
MEDLEM

Okej, stort tack! 

Jag gör alltså ovanstående omföring innan jag tar bort årets resultat som jag gjorde i slutet av 2024? På vilket datum ska jag sätta den omföringen?

Om jag bara gör ovanstående rakt upp och ner får jag en differens på -62563,86 kr.

Enligt bilden jag bifogade så blir differensen mellan debet och kredit noll. Så kontrollera att du lagt in debet och kredit korrekt och samma belopp jag angett i bilden. Har dubbelkollat beloppen en gång till och de stämmer.

Vart menar du att du får en differens annars?

Jag gjorde om och nu stämmer det. Vilket datum ska jag sätta den omföringen på? Blir det tokigt eftersom jag gjort verifikat under 2025? Exempelvis på 2018 som jag nu omföra i enlighet med ovan.

Hej

2024-01-01 lägger du den konteringen på eftersom det berör de ingående balanserna från 2023.

/Joachim

Och jag behöver inte ta bort det verifikat som jag gjorde i början av januari gällande omföring av eget kapital först?

Jag har ju redan gjort en tidigare, med datum 25-01-01. Tar jag bort den först? Stämmer dina siffror då?omföring 250101.png

Har du gjort den i januari 2025 så räcker det då behöver du inte göra mer i 2024 än att justera resultatet som inte stämde och lägga det på 2019 istället för 2099.

Du får gärna bifoga en balansrapport för 2025 också efter att du justerat resultatet i 2024 så kan jag kontrollera om allt ser korrekt ut.

/Joachim

Här kommer mitt justerade verifikat för omföring av eget kapitel, som jag gjorde 2025-01-01. Jag har lagt till två rader, där jag flyttar medlen från 2099 till 2019. Stämmer det då?omföring eget kapitel inkl ändring.png

Nu har jag kikat på vismas hjälpvideo och gjort enligt nedan istället, för att nolla alla konton till höger. (som inte är nollade enligt förslaget ovan) Är det rätt?Omföring enligt hjälpvideo.png

Hej

Utan en balansrapport så är det svårt att svara på om det är rätt gjort eller inte. Det är balansrapporten som visar vad som dels kommit in som ingående balanser, Periodens händelser samt vad det utgåede saldot på respektive konto är så bifoga den för 2025 också. 2024 har du redan bifogat tidigare.

/Joachim

Balansrapport 2025.pngHär kommer balansrapporten för 2025. Jag har inte sparat omföringen du fick sist utan jag prövade mig fram för att tomma kontona utan att spara Det är fortfarande det gamla omföringsverifikatet som ligger kvar. Baserat på den här balansrapporten får du gärna visa mig hur jag ska fördela siffrorna.

Hej

Ser att resultatet fortfarande inte är justerat så du måste ändra detta först. 

Som du ser längst ner så har du ett ingående saldo på 976,82 på beräknat resultat som du måste få till noll först. 

frågan är vilket år det saldot kommer ifrån för jag ser att det är samma ingående saldo i 2024.

Fast du skrev ju till mig i början av den här konversationen att jag behövde omföra medlen innan jag skulle göra om årets resultat?

De 976,82 kr kommer ifrån två verifikat, båda är felbokförda, ränta på sparkonto, två år i rad. De första 311,83 kronorna ligger i ett låst år, så jag vet inte hur jag ska åtgärda dem. 

Okej, nu har jag fått bort det ena av de felbokförda verifikaten, uppdaterat årets resultat för 2024 och gjort om omföring av eget kapital för 2025. Jag blir inte av med de 311 kronor som diffar eftersom det verifikatet kommer ifrån ett låst år. Så här ser balansräkningarna för 24 och 25 ut nu. Nybalans24.pngNybalans25.png

Hej

Det låst året går att låsa upp så du kan justera detta i det året. 

Under Inställningar > företagsinställningar > Bokföringsuppgifter får du ställa in så systemet är lpst till november månad i det året detta skall justeras i. 
Sedan gör du justeringen på ett datum i december i det året.

Kontrollera även att året är öppet under Inställningar > Räkenskapsår och IB. Klicka på raden med året och sedan på knappen redigera. Se till att denna ruta inte är markerad och spara.

Joachim