Hej!
Jag har samma problem som - https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Flytta-over-arets-resultat-fran-2099-till-2019/m-p...
Jag har använt bokio och vill nu omföra pengarna från 2099 till 2019. Men, mitt problem är att jag redan gjort omföringen av eget kapital första dagen på räkenskapsåret utan att då veta att jag borde föra över allt till 2019. Hur gör jag nu för att det ska bli rätt? Kan jag göra två rader till i verifikatet omföring av eget kapital och föra över allt till 2019? Hur vet jag vilka summor jag ska föra över?
Hälsningar Linnea
Okej, jag tror att jag fått till det nu...kanske.
Hej
Nu ser det korrekt ut men nu behöver jag en balansrapport för 2025 så jag kan se hur den ser ut efter din kontering av omföringen av det egna kapitalet i 2025.
/joachim
Jag skickade både 24 och 25 i förra inlägget.
Linnea
Ok MIssade den.
Vänd bort/Ta bort den verifikationen du har lagt in i 2025 och lägg in denna bokföringsverifikation istället.
Det är dessa belopp du skall bokföra om
Konteringen av dem blir på följande sätt.
/Joachim
Okej, nu är det gjort. Stort tack för all hjälp. Jag tyckte själv att det såg konstigt ut med 2099. Jag har lärt mig jättemycket genom den här diskussionen.
Härligt att det gjort det hela klarare. Det är bara roligt att det man diskuterar faktiskt gör det lättare för dig som företagare.
Tveka inte att återkomma om det uppstår fler frågor eller funderingar.
/Joachim
Det har faktiskt dykt upp en fråga till. Att jag började fråga här berodde på att jag anlitat en konsult som säger emot vad som står i Vismas instruktionsbok. Framförallt om att bokföra preliminärskatten och andra pengar som går från 1930 till 2012. Hon menar att man inte ska använda 2012 om man har eget företag. Nu har jag fått följande från henne "Konton för eget uttag ska bara användas för transaktioner som är eget uttag dvs ska inte en momsinbetalning till skatteverket gå över konto 2012. Detta eftersom att kontona som rör eget uttag och egen insättning ska användas för att räkna fram belopp i bilagor till NE bilagan och då ska du inte ha andra transaktioner än vad det faktiskt ska användas för där. Men jag misstänker att du inte har fyllt i dessa beräkningsbilagor i din NE bilaga för i sådant fall så blir det tydligt varför man inte ska blanda in annat än vad som ska hanteras på kontot här. Om du väljer att använda 2012 eller 2013 är valfritt för dig men det normal är att inte använda 2012 enligt min mening. "
Hur ska jag hantera det här? Vad är rätt?
/Linnea
Hej
Det är korrrekt att 2012 inte skall användas för moms. När man betalar in pengar för moms eller får moms återbetald skall detta alltid bokföras mot konto 2650. Om man betalar preliminärskatt från företagskontot så använder man däremot konto 2012 eller 2013 detta för att skatten inte är en kostnad i en enskild firma. 2012 använder man om man vill särskilja "vanliga" egna uttag från skatteinbetalningar.
/Joachim
Min moms redovisas av programmet på 2650, men när jag sätter över pengarna (till momsen) från 1930 till skattekontot har jag redovisat det på 2012. Är det fel alltså?
Hej
Ja det blir inte rätt utan för att skulden eller fordran som läggs på 2650 i momsredovisningen så skall detta nollas när du betalar in eller får moms återbetald.
Så moms skall bokföras mot konto 2650 när det betalas in/Betalas ut.
/Joachim
Så hur gör jag med det då i bokföringen nu för 2024?
Och hur gör jag för att nolla det?
Jag har gått in och läst på, jag ser att jag gjort fel. Hur gör jag för att lösa det? Det gäller fyra verifikat för 2024 som alltså är redovisade på 2012 istället för 2650. De är låsta så jag antar att jag måste göra rättningsverifikat och sen göra om nollningen av eget kapital som jag trodde vi löst igår...?
Hej
Det är korrekt att du bör låsa upp perioderna/året och sedan korrigera momsinbetalningarna så de blir bokförda mot 2650 istället för 2012.
Visade tidigare i konversationen hur du låser upp perioder/år.
/Joachim
Okej, nu har jag gjort rättningsverifikat och nya verifikat där jag använt 2650 istället för 2012. Jag antar att jag måste ändra i omföringen av eget kapital nu också, eftersom 2012 är med där?
Hej
Ja det stämmer att en ny omföring av eget kapital i 2025 måste göras. men det räcker med att göra det i 2025
Jag har satt in 952 + 916 kr på 2012 i år, som ska vara där. Ska de vara -1868 eller 1868 på 2012 efter omföringen?
Hej
Med satt in antar jag att du menar att du har betalt in pengar för skatt och bokfört de inbetalningarna mot 2012.
Då skall beloppet vara positivt dvs 1 868 kr på konto 2012.
/Joachim
Okej, nu är det fixat. Tack igen! Det känns just nu som att jag bara upptäcker nya saker och det känns lite nedslående. Men jag fixar så fort jag upptäcker...
Hej
Det är bra att du upptäcker det och kan rätta till det i alla fall. Du får se det som en form av utbildning och att du lär dig hantera det på rätt sätt inför framtiden. Bokföring är inte alltid enkelt och det är full förståligt att man inte kan allt. Så för att lyfta dig lite så kan jag säga att det är inte alla som ens upptäcker att det är fel så det skall du ta till dig som något positivt.
Det är bara att återkomma om du kommer på något mer du behöver rätta till eller har frågor om.
/Joachim
Verkligen stort tack Joachim. Jag kommer med allra största sannolikhet återkomma.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.