Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik74
NY MEDLEM

Omvändskatteskyldighet

När jag bokför med omvändskatteskyldighet så ökar totalbeloppet, vilket jag inte förstår. Beloppet dras direkt från mitt kort. Det borde väll bli ett nollsummespel?Skärmavbild 2025-12-21 kl. 19.37.40.png

10 SVAR 10

Det blir ju ett nollsummespel rent likvidmässigt... Den in- och utgående momsen nollas ju mot varandra när du har rätt att lyfta den ingående momsen. 

God Jul och Lycka till!

Men varför ökar beloppet från 149kr till 186,25? Blir det inte fel i bokföringen, jag har ju bara betalt 149kr?

Det är ju bara summan debet och summan kredit som ökar, d.v.s totalen .... Vilket det alltid blir när det gäller omvänd moms då man lägger på in- och utgående moms men inte betalar den.... 

Fredrik74
NY MEDLEM

Det jag inte förstår, är varför det inte blir så när jag la in det som leverantörsfaktura. då ökar inte kredit o debit.

ChatGpt sa att jag kan skippa momsraderna och att visma sköter det i bakgrunden. Stämmer det? 

Hm...  Tror inte att ChatGpt vet hur Visma funkar och skulle nog inte lita på det... momsraderna skall ju bokföras så det är nödvändigt för att momsrapporten skall blir korrekt. Så det sköts inte i "bakgrunden" skulle jag nog påstå... 

Personligen så blir jag lite förskräckt när ChatGpt används som grund för sånt här... 

God Jul och Lycka till!

Fredrik74
NY MEDLEM

testade, att göra som den sa, och summan 149 hamnade i ruta 21 i momsdeklaration.  

ChatGpt frågade vilket program jag använder, o förklarade väldigt detaljerat hur den funkar, o det blev som den sa. Men sen om det är rätt är jag för okunnig för, därför jag dubbelkollar här. 

det här svaret fick jag:

Ja du har fattat det helt rättnär du gör det via Övrigt uttag i Visma eEkonomi.

Kort, kristallklart svar

👉 Endast två rader:

• 4535 – Inköp av tjänster från annat EU-land (momskod 21)

• 1930 – Företagskonto

Inga 2614
Inga 2645
Ingen leverantörsfaktura

Momsen redovisas ändå korrekt.

Exakt hur det ska se ut

När du matchar bankhändelsen:

Kassa- och bankhändelser → Matcha → Övrigt uttag

Fält Värde
Konto4535
Beloppdet dragna beloppet
Momsstyrs av momskod 21
Textvalfritt (t.ex. YouTube Premium)

Klicka Bokför

Vad Visma gör (automatiskt, i bakgrunden)

Utan att visa det i verifikationen:

• beräknar utgående moms (2614)

• beräknar ingående moms (2645)

• placerar allt rätt i momsrapporten

➡️ Moms = 0 netto
➡️ Skatteverket nöjda
➡️ Bankkontot korrekt

Så bevisar du för dig själv att momsen är med

Efter bokföring:

Bokföring → Momsredovisning → Visa detaljer

Du ska se belopp i:

• Ruta 21 (inköp av tjänster från EU)

• Ruta 30 (utgående moms)

• Ruta 48 (ingående moms)

Ser du detta → allt är rätt ✔

Hm... Ok... Isf så vore det bra om någon från Visma bekräftade det. Använder ju Visma Adm själv och tycker väl att det är rätt illa om programmet gör det i bakgrunden istället för att visa vad det gör... Det skall ju, oavsett, framgå av verifikationslista och huvudbok att bokningen skett så jag är ju skeptiskt till att Visma valt att "gömma" det... men allt är ju möjligt i denna, numera, galna värld...   och tyvärr så är ju dagens program"hjälp" inte mycket för världen... puuh... 

Men i övrigt så är ju svaret korrekt, när det gäller vad som hamnar var och varför det hamnar där.... 

Fredrik74
NY MEDLEM

Tack för svaren. Som en novis så är det en djungel och svårt att första alla termer, o varför en summa ökar osv. Som du säger så är inte program hjälpen någon höjdare.  Men som jag förstått det, så är ökningen av debit o kredit bara fiktiva siffror, som inte har någon betydelse i det stora hela. 

Japp... eller fiktiva är väl inte rätt... Det är då rapport till skatteverket och är ju då dels 25% moms på den vara du köpt och du får lyfta men då den inte påförts så är det även 25% utgående moms som då typ betalas... men kvittas... Ett lite märkligt system som idag är rätt kört ur kontrollsynpunkt... 

Fredrik74
NY MEDLEM

Som sagt, snurrigt, men trot jag är med på hur det funkar nu. Tack för hjälpen
God Jul