Hej,
Undrar hur jag ska resonera kring kostnaden för Spiris. Har nyligen fått fakturan för perioden 2025-11-01 -> 2026-10-31.
Tidigare har jag "bara" haft Bokföring & Fakturering samt Deklaration & Årsredovisning.
Dessa har tidigare kostat runt 5000 kr ex moms tillsammans och jag har därför tagit kostnaden direkt.
Jag följde denna artikel och specifikt regeln om "Årligen återkommande rörelseutgifter".
Man får enligt artikeln ta kostnaden direkt om
"utgiftens storlek kan antas variera med högst 20 % mellan åren och
varje räkenskapsår belastas av ett års kostnad (gäller inte första året förenklingsregeln tillämpas på en utgift).
Du får fritt välja vilka årligen återkommande utgifter du vill tillämpa förenklingsregeln på (förutom personalkostnader). Du måste dock tillämpa ovanstående regel konsekvent på varje enskild utgift. Det är inte tillåtet att växla mellan åren."
Nu har jag lagt till "Lön" som kostar 3240 kr för ett år.
Den totala summan för fakturan är nu 8 702,50 kr ex moms. D.v.s. mer än 20% högre än förra årets kostnad.
Hur ska jag resonera/göra nu?
Får/ska jag periodisera kostnaden eller inte? Känns som ett moment 22.
Tacksam för hjälp.
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Jag tycker det är lite av en smaksak hur man vill göra, hur man vill fördela kostnaderna under året eller inte göra det. Sedan tycker jag också att det handlar om hur kostnaden står sig jämförst med andra bolagskostnader som finns.
Att det inte är OK att skifta mellan åren, kan du tolka så här att i och med att kostnaden ökar, är det OK att byta till periodisering, men du ska inte skifta efter behag varje år sedan, utan hålla dig till periodiseringen. Det är klart att om saker och ting förändras om ett par, tre år så du hellre vill byta tillbaka kan du nog göra det, men förfarandet som sådant ska inte vara ett medel för att minska eller öka kostnader i bolaget vid räkenskapsårets slut.
Lycka till!
Mvh Lena
Tack för ett bra svar, Lena!
Ha en fin helg!
Tack detsamma!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.