Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

L Pacioli
UTFORSKARE

Periodisering av kontorshyra

Hej,

 

Önskar guidning i hur utföra en periodisering av kontorskostnader. 
Vi betalar kvartalsvis och önskar lägga ut det per månad.

 

Har via konsult förstått som att en skall använda

2440 - lev.skulder

2641 - deb ingånde moms

1710 - förutbetalda hyreskostnader

5011 - Hyra för kontorslokaler (på både debet och kredit)

 

Blir nedan sätt korrekt? eller blir det dubbelt på 5011 i nuvarande upplägg?

 

ps. skall 'vilande ingående moms' användas eller är det valbart? mot vilken bakgrund isf?

 

Tack så hjärtligt!

 

Screenshot 2025-11-11 at 02.31.12.pngScreenshot 2025-11-11 at 02.29.31.pngScreenshot 2025-11-11 at 02.29.37.png

2 SVAR 2
L Pacioli
UTFORSKARE

Yttermera, kan nedan extra kostnader som uppstår för Coworking-kontoret även de hanteras på 5011, fast då utan att periodiseras.

  • Hyra att mötesrum - betalas månatligen
  • Kostnader för utskrifter - betalas månatligen
  • Installation av kodlås till vår dörr - engångskostnad (Visma tipsade om 6991 - Övriga externa kostnader, avdragsgilla), eller skall även den på 5011?

 

Tack igen!

L Pacioli
UTFORSKARE

Hej,

 

Tror jag lyckats lösa det, bekräfta gärna om jag tänker rätt 🙂

När jag lade upp alla konton (1790 och 2x 5011) från start så funkade det inte. 

När jag istället enkom använda 5011 på Debet, och sen väljer Periodisera så används Periodiseringskonto 1790.
När jag sedan godkänner det så ser uppställningen ut som översta bilden:

K 2440

D 2641

D 1710

D&K: 5011

 

Allt gott!