Företaget använder kontantmetoden, men EU-försäljning måste enligt regelverket bokföras enligt faktureringsmetoden. Trots detta erbjuder Spiris ingen teknisk lösning för att hantera situationen, utan hänvisar i stället till redovisningsbyrå. Det är anmärkningsvärt, särskilt med tanke på vad man betalar för programmet. Som egenföretagare räknas varje krona, men systemet är helt enkelt inte byggt för att följa gällande regler i dessa fall. Resultatet är att man hamnar i en omöjlig sits när man försöker göra rätt.
Företaget sålde tjänster den 23/6 och fick betalning från EU-företaget den 2/7. Vid kvartalsmoms framgår tydligt att tjänster har sålts till EU. Om jag tar bort verifikatet och skapar ett manuellt stämmer inte momsrapporten, men den periodiska sammanställningen blir korrekt. Gör jag tvärtom blir inte heller det korrekt. Det är orimligt att sitta fast mellan Skatteverkets regelverk och Spiris oförmåga att hantera en helt vanlig bokföringssituation. Jag behöver helt enkelt hjälp för att kunna hantera detta korrekt. Alla förslag mottas, dock ej att kontakta redovisningsbyrå.